Sverigepremiär på Riksteatern för amerikanska succékomedin Bra människor

Bra människor är en komedi som med värme skildrar många människors värsta mardröm, att få sparken och därmed förlora förmågan att försörja sig och sin familj. En historia om de människor som hamnat utanför men som outtröttligt kämpar på och vägrar att ge upp.

– Jag sträckläste pjäsen och kände för första gången att detta var en pjäs som med sådan respekt, humor och träffsäkerhet skildrade den oro och ängslan som fanns i min egen familj i slutet av månaden när räkningarna skulle betalas och man letade efter de röda prislapparna i mataffären, säger Carl Johan Karlson, regissör.

Den ensamstående mamman Margie Walsh får sparken från sitt jobb i en lågprisbutik eftersom hon så ofta kommer för sent. Att det beror på att hon tar hand om sin dotter, som har en utvecklingsstörning, har hennes chef ingen förståelse för. Hennes desperata jakt efter ett nytt jobb leder henne till ungdomskärleken Mike som hon inte har träffat på 20 år.

Bra människor riktar strålkastaren mot de människor som för många haft den största betydelsen men vars historier vi väldigt sällan får höra.

– Under arbetet med Bra människor så har jag slagits av hur jag själv har tagit åt mig äran av min egen klassresa och mina prestationer, och nästan sett ner på min egen mamma som inte gick någon högre utbildning eller skaffade sig något större kapital. När det egentligen till stor del är just min mammas förtjänst att jag befinner mig där jag gör. Hennes ansträngningar, hennes uppoffringar och ambition. Det var hon som hjälpte mig med läxorna efter att själv ha jobbat en hel dag, lagat mat och städat. Det var hon som gick upp tidigt och gjorde matsäck och såg till att jag kom i tid till skolan. Hon tillhör en hel generation kvinnor som aldrig fått den credd eller lön de förtjänat, säger Carl Johan Karlson, regissör.

Bra människor (Good People) är succékomedin skriven av den Pulitzerprisbelönade författaren David Lindsay-Abaire. I huvudrollen möter vi Ing-Marie Carlsson, känd från bl.a. Änglagård och Tre Kronor. Detta är Carl Johan Karlsons tredje uppsättning på Riksteatern i rollen som husregissör. Hans tidigare föreställningar för Riksteatern, Katt på hett plåttak och Skimrande vattnet, har fått ett väldigt fint mottagande av både publik och press.

Riksteatern i samarbete med Östgötateatern.

Sverigepremiär 7 februari i Kalix

Margaret Ing-Marie Carlsson
Mike Per Burell
Jean Lena B Eriksson
Dottie Stina von Sydow
Stevie Ashkan Ghods
Kate Anna Sise

Manus David Lindsay-Abaire, översättning Stefan Lindberg,
Regi Carl Johan Karlson
Scenografi Johanna Mårtensson
Kostym Matilda Hyttsten
Mask
Anna Olofson
Ljusdesign Johan Sundén

Ljuddesign Erik Sjögren

Emma Englund
Mob: 070-637 5940
E-post: emma.englund@riksteatern.se

Snabbfakta

Bra människor är en komedi som med värme skildrar många människors värsta mardröm, att få sparken och därmed förlora förmågan att försörja sig och sin familj. En historia om de människor som hamnat utanför men som outtröttligt kämpar på och vägrar att ge upp.

Carl Johan Karlson, regissör.
Jag sträckläste pjäsen och kände för första gången att detta var en pjäs som med sådan respekt, humor och träffsäkerhet skildrade den oro och ängslan som fanns i min egen familj i slutet av månaden när räkningarna skulle betalas och man letade efter de röda prislapparna i mataffären.