Urpremiär för Fäboland - en feministisk uppdatering

Välkommen till Fäboland där flicktanter härskar ostört och sången är det bästa vapnet mot skogens faror. Urpremiär för Sara Parkmans och Samantha Ohlanders uppsättning om kvinnorna som med hjälp av musiken bossade i skogen.

Fäboland är som Thelma och Louise, fast i allmogestil. Det är en feministisk uppdatering som ger nya perspektiv på begreppet tradition och vår svenska folkmusikhistoria.

Fäboden blev kuppad av ett nationalromantiskt projekt under början av nittonhundratalet och används ofta som en svensk ursymbol; trinda fäbodkullor med blonda flätor. Att röra runt i berättelsen om fäboden är ett bra sätt att störa berättelsen om Sverige och svenskheten, säger Sara Parkman och Samantha Ohlanders, musiker.

Fäboland är en musikalisk berättelse om det utopiska matriakatet som rådde i fäbodarna.

Fäboden är ett stycke kvinnohistoria! Det är dags att vi uppvärderar typiskt kvinnokodade egenskaper, platser och historiska rum. Det är också på tiden att vi ser det inte alltid så härliga nationalistiska arvet som vår historia vilar på och tolkar om det. På så sätt kanske vi kan öppna upp och skriva om berättelsen om Sverige så att fler får plats, säger Sara Parkman och Samantha Ohlanders.

Sara Parkman och Samantha Ohlanders är några av Sveriges bästa folkmusiker. Deras musik hörs på bygdegårdar och nattklubbar. Med feministiska och antinationalistiska budskap för de folkmusiken in i nutidens Sverige. De har dessutom blivit förärade ett eget humorprogram i Sveriges Radio P3. Sara Parkman släppte i våras singlarna E4N, Itke Itke och Fält. Lisa Färnström, regissör, är bland annat känd för att 2015 genomfört världens största klimatperfomance i Riksteaterns regi, Run for yor life.

Sara Parkman
Samantha Ohlanders
Hampus Norén

Manus Sara Parkman

Regi Lisa Färnström

Musik Sara Parkman, Samantha Ohlanders och Hampus Norén

Kostym och mask Miriam Parkman och Hanna Kisch

Scenografi/ljus/bild Johan Rödström

Urpremiär 27 september Järvsö

Emma Englund
Mob: 070-637 5940
E-post: emma.englund@riksteatern.se

Snabbfakta

Välkommen till Fäboland där flicktanter härskar ostört och sången är det bästa vapnet mot skogens faror. Urpremiär för Sara Parkmans och Samantha Ohlanders uppsättning om kvinnorna som med hjälp av musiken bossade i skogen.

Citat

Fäboden blev kuppad av ett nationalromantiskt projekt under början av nittonhundratalet och används ofta som en svensk ursymbol; trinda fäbodkullor med blonda flätor. Att röra runt i berättelsen om fäboden är ett bra sätt att störa berättelsen om Sverige och svenskheten.
Sara Parkman och Samantha Ohlanders, musiker.