Välkommen till Bröderna Marx bisarra värld!

I en visuellt nyskapande och humorfylld föreställning får vi följa Harpo, Zeppo, Groucho och Chico på ett galet äventyr i ett politiskt omvälvande 30-tal med många starka paralleller till vår tid. I höst åker Bröderna Marx på turné med Riksteatern, premiären är i Jönköping den 11 oktober.

Bröderna Marx i scenkonsttappning är en hyllning till filmhistorien och bygger på Bröderna Marx galna upptåg med diamanter, frasande klänningar, och ett flärdfullt men samtidigt politiskt omvälvande 30-tal där vi anar en tidsanda som knyter an till dagens främlingsfientlighet. På scen får vi möta Harpo, Groucho, Chico, Zeppo och en lång rad andra karaktärer, som gör pjäsen till en helaftonsföreställning publiken sent ska glömma. Allt iscensatt med en nyskapande scenografi som för oss tillbaka i tiden.

Jag blev inspirerad av Bröderna Marx galna värld, de levde också på 30-talet då ett rasistiskt krig höll på att bryta ut och då grupper ställdes mot varandra, säger Josette Bushell-Mingo. Men deras tid kanske inte är så annorlunda från vår egen egentligen, säger hon.

Det är Riksteaterföreningen Musik & Teater Vänner i Jönköping som arrangerar premiären i Jönköping den 11 oktober.

– Det är spännande att se en pjäs som utspelar sig på 30-talet men ändå känna igen sig och se hur historien upprepar sig idag, säger Sven-Inge Weidby från Musik & Teater Vänner i Jönköping. Vår historia angår oss alla och därför tror jag Bröderna Marx kommer att tilltala vår publik, säger han.

Om Bröderna Marx:
Juliette och Zeppo är älskande och vill gifta sig. Men mrs Stonebottom, Juliettes mamma, vill inte under några omständigheter se dottern gift med Zeppo. De förälskade rymmer till Paris för ett bröllop i all hemlighet. Men resan går inte på räls, vad är det för skugga som följer dem och vem förväxlar väskorna? Bröderna Marx är en varmt efterlängtad föreställning regisserad av Josette Bushell-Mingo som är konstnärlig ledare för Riksteaterns Tyst Teater. Josette fick Minoritetsspråkpriset 2013 och Kruthmedaljen nr 28 av Sveriges Dövas Riksförbund.

Medverkande: Niklas Andersson, Sebastian Embacher, Robert Fransson, Juli af Klintberg, Alexei Svetlov och Johannes Wanselow
Regi: Josette Bushell-Mingo

Turnéplan: 11 oktober Kulturhuset Spira Jönköping, 14 oktober Lunds Stadsteater, 17 oktober Folkets Hus Falun, 18 oktober Gävle Teater, 21 oktober Kiruna, 25 oktober Sagateatern Umeå, 9-11 november Södra Teatern Stockholm, 14 november Storsjöteatern Östersund, 15 november Sundsvalls Teater, 18 november Scalateatern Karlstad, 19 november Ludvika Folkets Hus, 21 november Örebro, 22 november Surahammars Folkets Hus, 26 november Kristianstad Teatern, 28 november Uddevalla, 1 december Stadsteatern Falköping, 2 december Stora Teatern Göteborg, 4 december Nyköping Teatern, 6 december Hallunda Folkets Hus

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.