Världspremiär för dansföreställningen Intergalactic Underwater Palace

Riksteatern fortsätter sin framgångsrika satsning på dans för barn och unga. Efter tidigare succéer som Bartolomeo, Rosa Brus och Kamuyot är det nu dags för uruppförandet av Intergalactic Underwater Palace. Dansöreställningen ges i samarbete med Cullbergbaletten och spelar för mellanstadiet runt om i Sverige. Urpremiär i Umeå 29 september.

Riksteatern fortsätter att satsa på dans, denna gång med uruppförandet av Intergalactic Underwater Palace. Med koreografen Sebastian Matthias nya verk får vi en lekfull och medryckande föreställning som utmanar barnens sinnen. Där deras lekfullhet blir en del av föreställningen, i en scenografi som samspelar med både publik och dansare, som påverkar - och blir påverkad av - publikens och dansarnas rörelser.

Intergalactic Underwater Palace handlar om sinnesintryck och om en resa genom olika världar, säger Sebastian Matthias. Jag är nyfiken på hur olika intryck som egentligen inte hör ihop påverkar varandra, fortsätter han.

Riksteaterns danschef Mia Larsson om satsningen på dans för barn och unga:

– Riksteatern har en stark tradition av att ta scenkonst för barn och unga på allvar, som danschef är jag glad och stolt över att vi fortsätter den traditionen, säger hon. Och att Riksteatern nu kan erbjuda barn och unga i Sverige en världspremiär av en internationell koreograf visar vilken stark position dansen har, fortsätter Mia Larsson.

Sebastian Matthias är utbildad vid Juilliard i New York. Han är internationellt verksam som koreograf och Intergalactic Underwater Palace blir hans första verk i Sverige. Dansföreställningen är en samproduktion mellan Riksteatern och Cullbergbaletten.

Medverkande: Dansare: David Nondorf, Oskar Landström, Malika Ali, Madeleine Tell. Musiker på turné: Ida Lundén. Konstnärligt team: Koreograf: Sebastian Matthias, Scenograf & kostymör: Johanna Mårtensson, Tonsättare/musiker: Ida Lundén

Turnéplan: 29-30 september Umeå, 5-6 oktober Övertorneå, 12-16 oktober Härnösand, 19-20 oktober Västerås 22-23 oktober, Sundsvall, 3-4, 6, 9 november Botkyrka, 11-13 november Valdemarsvik, 16-17, 19-20 november Gagnef, 27, 30, november Lindesberg, 1,3-4, 7-8 december Lindesberg

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web.