Varmt drama om mötet mellan nya och gamla svenskar

Det som i nyhetsrapporteringar och debatter benämns som flyktingvåg och volymer, kallas av andra för nya vänner, kärlekar och arbetskamrater. När vi träffade varann är ett nyskrivet drama om en oväntad vänskap mellan Eivor och Abdu. Föreställningen bygger på verkliga berättelser som samlats in från hela landet. Premiär den 30 september i Gnosjö.

I en samtid där människor på flykt ibland beskrivs i termer som "volymer" och grund till nationella problem sätter Riksteatern upp föreställningen När vi träffade varann. En berättelse om vikten av att se individen och människors förmåga att integrera sig i varandra.

- Hösten 2016 konstaterade jag att jag på kort tid fått många nya vänner bland människor som nyligen flytt till Sverige, några hade jag till och med börjat se som familj. Överallt i landet vittnade andra om samma sak. Mängden berättelser om människor som träffats och blivit viktiga för varandra var stor och om detta ville jag berätta, säger Joakim Rindå, manus och regi.

I centrum för pjäsens handling står Eivor och Abdu. Karaktärer som baseras på intervjuer och möten arrangerade av Riksteaterföreningar runt om i landet. Pjäsens manusförfattare Joakim Rindå och Ninna Tersman har även använt manus som diskussionsunderlag och studiematerial på språkkaféer, studiecirklar och SFI på orter där föreställningen kommer att spelas.

Under skriv- och repetitionsprocessen upprättades även ett konstnärligt råd, där deltagarna själva har erfarenhet att komma till Sverige omkring samma tidpunkt som Abdu i pjäsen.

- Som människor bär vi ofta på ett stort intresse för den andre, ett intresse som kan omsättas utifrån såväl rädsla som nyfikenhet. På många orter runt om i landet har detta blivit tydligt. Polariserade åsikter har formulerats samtidigt som enskilda individer, hela byar och föreningsliv snabbt agerat för att skapa mötesplatser för samhällets gamla invånare och de som nyligen kommit dit, fortsätter Joakim Rindå.

Föreställningen spelas på svenska som huvudspråk, i delar arabiska.

Premiär den 30 september i Gnosjö

Gunilla Larsson
Robert Hannouch

Av Joakim Rindå och Ninna Tersman
Regi Joakim Rindå
Scenografi och kostym Johanna Mårtensson
Musik och ljuddesign Cicely Irvine
Ljus Jenni Aho
Konstnärligt råd Ahmad Al Zeeb, Mahmoud Al Zeeb, Rahaf Alkurdi, Yas K Rashed
Mask Linda Goncalves

Pressbilder till föreställningen finns på:

Anna Gerdin
anna.gerdin@riksteatern.se

Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst. Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Tyst Teater producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Södra Teatern AB är ett dotterbolag till Riksteatern och Cullbergbaletten är också en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.