Ringhals rekordlevererar

Högsta produktionen någonsin för Ringhals 4

Ringhals kärnkraftverk går för fullt under vinterns kalla månader och sätter rekord i producerad el. För Ringhals 4 är leveransen den högsta någonsin.

– Vi utnyttjar vår produktionsförmåga för fullt: Ringhals har aldrig tidigare levererat ut en högre effekt till elnätet än nu, säger Ringhals produktionschef Göran Molin.

Efter återstarten av Ringhals 2 i slutet av november är Ringhals samtliga fyra block i drift. Ringhals levererar i dagsläget 3 960 MW el, vilket motsvarar 940 000 svenska villors elbehov*.

– Vi har under tio år haft en omfattande modernisering av alla fyra blocken, så det är roligt att nu kunna se resultatet i form av fina produktionssiffror, säger Göran Molin.

Under 2016 satte två av blocken ”personliga rekord” i utlevererad el, det vill säga den högsta producerade energin under ett kalenderår. Ringhals 1 har levererat 6,5 TWh (terrawattimmar) och Ringhals 4 har levererat 8,3 TWh.

– Leveransen från Ringhals 4 är faktiskt den högsta från ett enskilt block sedan Ringhals startade sin produktion för 43 år sedan, säger Göran Molin.

Ringhals 3 levererade 7,4 TWh och Ringhals 2 hann under året leverera 0,7 TWh. Totalt producerade Ringhals därmed en sjättedel av landets totala energibehov.

Ringhals totala produktion sedan kärnkraftverket startade är drygt 843 TWh vilket motsvarar cirka 6 års konsumtion i hela Sverige.

– Jag vill rikta ett stort tack till all personal som på ett engagerat och säkerhetsmedvetet sätt medverkat till att vi nu åter har normal säker och stabil produktion, säger Göran Molin.

För vidare information, kontakta:
Göran Molin, produktionschef Ringhals, via presschef Krister Svahn
0730 848 009

Läs mer om Ringhals på www.vattenfall.se/ringhals

(*Exemplet är beräknat på en genomsnittlig årsförbrukning om 25 000 kWh.)

Ringhals ingår i Vattenfallkoncernen. Vattenfall är ett statligt svenskt energiföretag med verksamhet i Sverige, Tyskland, Nederländerna, Danmark, Storbritannien och Finland. ”Energy You Want” – Vattenfalls vision är att vara en engagerad partner till såväl sina kunder som samhället i stort genom att erbjuda lättillgängliga och innovativa energilösningar. Vattenfall har som mål att vara ledande inom hållbar produktion och därigenom trygga en tillförlitlig och kostnadseffektiv energiförsörjning.

Taggar: