Ripasso Energy AB (publ): Bokslutskommuniké 2018

Miljöteknikföretaget Ripasso Energy AB publicerar idag sin bokslutskommuniké för 2018.

Det svenska miljöteknikföretaget Ripasso Energy AB publicerar idag sin bokslutskommuniké för perioden 2018-10-01 – 2018-12-31. Rapporten finns i sin helhet tillgänglig på företagets hemsida för nedladdning. Bland väsentliga händelser under perioden märks:

• Ripasso Energy AB tecknade en avsiktsförklaring med Glencore om installation av minst 44 och högst 136 PWR BLOK i Sydafrika. Värdet uppgår till mellan 240 och 740 MSEK (22–68 MEUR) och minskar koldioxidutsläppen med mellan 154 000 och 476 000 ton/år. Projektet kan bli det största ”waste-to-energy (WtE)”-projektet i sitt slag som genomförts Afrika. Hela företagets organisation har förstärkts med rekryteringar till såväl ledningsgrupp, utvecklings- och produktionsteam, samt egen försäljningsorganisation i Sydafrika. Bolaget står nu väl rustat att leverera både beställda och förväntade framtida projekt.
  • Styrelsen för Ripasso Energy AB beslutade att kalla till extra bolagsstämma den 16 januari 2019 med förslag om att genomföra en emission av konvertibler om högst 79 505 021 kronor med företrädesrätt för befintliga aktieägare.
  • Bolaget anställde Sven Ljungberg som Chief Communication Officer. Rekryteringen är ett led i att förstärka den egna organisationen och att anpassa bolaget inför planerad notering på reglerad marknad. Sven kommer närmast från egen konsultverksamhet och arbetade innan dess som kommunikations- och varumärkeschef på Skandia i många år.
  • Bolaget lämnade in en patentansökning avseende företagets produkt PWR BLOK 400-F till det europeiska patentverket (EPO). Ansökan avser ett system för central kontroll och reglering av arbetsgasen i varje stirlingmotor inom ett PWR BLOK och gör produkten billigare att tillverka och förbättrar produktens effektivitet.

Gunnar Larsson, VD, ir@ripassoenergy.com

Denna information är sådan information som Ripasso Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 4 februari 2019 kl. 11:00.