Ripasso Energy AB förstärker styrelsen inför planerad notering på reglerad marknad

Valberedningen i Ripasso Energy AB föreslår att Gunilla Spongh väljs in som ledamot i bolagets styrelse vid en extra bolagsstämma den 13 september. Förslaget är ett steg i bolagets förberedelser för en notering på en reglerad marknad under 2019.

Gunilla Spongh – tidigare finansdirektör (CFO) på bland annat Preem AB, Mekonomen AB och Cashguard AB – föreslås av valberedningen som ny styrelseledamot i det svenska miljöteknikföretaget Ripasso Energy AB. Hon sitter sedan tidigare även som styrelseledamot i Momentum group AB (publ) och AQ group AB (publ) som båda är listade på Nasdaq Stockholm, samt som styrelseledamot i statligt ägda Infranord AB.

- Valberedningen är mycket nöjda med att kunna föreslå att Gunilla Spongh väljs till ny styrelseledamot för Ripasso Energy. Det är vår uppfattning att vi i Gunilla har hittat precis den person som företaget behöver för att ta nästa steg mot en notering på en reglerad marknad, säger valberedningens ordförande Pär Ceder i en kommentar.

Nyligen tillkännagav styrelsen för Ripasso Energy att man har för avsikt att notera bolaget på en reglerad marknad under Q3 2019. Bolaget bedömer att man står inför en kraftig tillväxt och vill göra det möjligt för en bredare och mer institutionell skara investerare att bli ägare i bolaget. Som ett led i förberedelserna gavs valberedningen i uppdrag att utvärdera styrelsesammansättningen och söka nya kandidater med relevant kompetens och erfarenhet.

Valberedningen föreslår att Gunilla Spongh väljs in i styrelsen på en extra bolagsstämma som kommer att hållas den 13 september 2018. Hon ersätter Gerd Jakob som lämnar styrelsen.

- Valberedningen har gjort ett utmärkt arbete. Det är också ett styrkebesked och bevis på att Ripasso Energy är på rätt väg när en person av Gunilla Sponghs kaliber väljer att tacka ja till en plats i bolagets styrelse. Med Gunilla får bolaget precis den erfarenhet och kompetens som Ripasso Energy behöver för att ta nästa steg, säger Sven Sahle styrelseordförande Ripasso Energy AB.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Sven Sahle, styrelseordförande Ripasso Energy AB,  ir@ripassoenergy.com

Om Ripasso Energy

Ripasso Energy är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Företaget erbjuder olika lösningar för elproduktion till rekordlåga priser jämfört med andra klimatsmarta och hållbara alternativ. Ripasso Energys stirlingmotor hanterar ett brett spektrum av bränslen och i företagets senaste produkt, PWR BLOK 400-F, omvandlas industriella rest- och fackelgaser till elektrisk energi med hög effektivitet. Bolaget är listat i Sverige (NGM Nordic MTF), samt kan handlas på Börse Stuttgart i Tyskland. Läs mer på www.ripassoenergy.com.