Ripasso Energy levererar första PWR BLOK

Ripasso Energy AB skeppar idag den första PWR BLOK 400-F av sju beställda till den sydafrikanska ferrokromproducenten Afarak Mogale. Installation och driftsättning sker under Q1 enligt plan.

Det svenska miljöteknikföretaget Ripasso Energy AB skeppar idag den första PWR BLOK 400-F från Göteborgs hamn. Installation och driftsättning vid ferrokromproducenten Afarak Mogales anläggning i Sydafrika beräknas ske under den senare delen av Q1. Leveransen är den första av sju PWR BLOK som Afarak beställde i december 2017.

PWR BLOK 400-F är en unik svensk produkt som Ripasso Energy AB utvecklat och där företagets stirlingmotorer omvandlar industriella restgaser till klimatsmart elektricitet till halva kostnaden jämfört med det näst billigaste sättet att producera el idag. Varje PWR BLOK minskar de globala koldioxidutsläppen med ca 3 500 ton/år, vilket motsvarar ungefär lika mycket koldioxid som 2 300 bilar släpper ut per år i Sverige.

- Det är en stor dag för oss på Ripasso Energy idag. Mindre än ett och ett halvt år efter att vi lanserade PWR BLOK skeppar vi nu den första kommersiella produkten till slutkund. Med den här leveransen är vi ett steg närmare ett riktigt stort affärsmässigt genombrott för företaget, säger Gunnar Larsson, VD Ripasso Energy.

Ripasso Energy tecknade avtalet på sju PWR BLOK 400-F med Afarak bara tre månader efter att produkten lanserades. Ordervärdet på affären uppgick till 3,7 MEUR. I oktober 2018 ingick Ripasso Energy en avsiktsförklaring med den sydafrikanska ferrokromproducenten Glencore om installation av minst 44 och högst 136 PWR BLOK vid deras anläggningar Lydenburg och/eller Lion i Sydafrika. Ordervärdet uppgår till mellan 22 och 68 MEUR. Parternas intention är att ingå bindande avtal senast den 31 mars 2019 och projektet kan bli det största ”waste-to-energy”-projektet i sitt slag i Afrika. Lösningen minskar Glencore’s koldioxidutsläpp som orsakas från elförbrukning med mellan 154 000 och 476 000 ton/år.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Sven Ljungberg, Kommunikationschef Ripasso Energy AB,  ir@ripassoenergy.com.

Om Ripasso Energy

Ripasso Energy är ett svenskt miljöteknikföretag som grundades 2008 för att vidareutveckla stirlingteknologins enastående förmåga att omvandla värmeenergi till elektricitet. Företaget erbjuder olika lösningar för elproduktion till rekordlåga priser jämfört med andra klimatsmarta och hållbara alternativ. Ripasso Energys stirlingmotor hanterar ett brett spektrum av bränslen och i företagets senaste produkt, PWR BLOK 400-F, omvandlas industriella rest- och fackelgaser till elektrisk energi med hög effektivitet. Bolaget är listat i Sverige (NGM Nordic MTF), samt kan handlas på Börse Stuttgart i Tyskland. Läs mer på www.ripassoenergy.com.