Ripasso Energy ökar patent- och produktskydd

Ripasso Energy AB kommer att skärpa sitt produktskydd och avser att utveckla sin patentportfölj för att omfatta delar av PWR BLOK 400-F. Företaget har tidigare ansökt om tre patent rörande hybridiseringsfunktionaliteten i bolagets stirlingmotorer.

Styrelsen för det svenska miljöteknikföretaget Ripasso Energy AB kommer att bygga upp en större patentportfölj. Företaget har sedan tidigare ansökt om 3 patent som samtliga berör hybridiseringsfunktionaliteten i bolagets stirlingteknologi. Företaget avser nu att skydda teknologin bakom PWR BLOK 400-F – den unika containerbaserade lösningen där bolagets stirlingmotorer används för att tillvarata energi ur restgaser.

Ripasso Energy kommer initialt att begränsa ansökningarna till patent som företaget anser sig ha förmåga att försvara om de skulle kränkas. Styrelse och Vd kommer dock löpande se över skyddet och utöka detta i och med att försäljningen ökar.

- Eftersom vi snart börjar leverera PWR BLOK till marknaden är det naturligt att vi inleder processen med att söka skydd för de delar av teknologin som nu blir publika, säger Gunnar Larsson, VD Ripasso Energy.

Gunnar Larsson, Vd Ripasso Energy AB,  ir@ripassoenergy.com.