Ripasso Energy publicerar årsredovisningen för 2016

Ripasso Energy offentliggör idag den 27 mars årsredovisningen samt revisionsberättelsen för räkenskapsåret 2016.

Under 2016 har bolaget tagit stora steg framåt. Ett ramavtal med vår italienska samarbetspartner och kund Horizon slöts under första kvartalet, vilket har inneburit att vi tydligt kunnat mejsla ut en strategi för att ta vår produkt till marknaden. Inom ramen för avtalet ryms upp till 600 motorer om året och under andra halvan 2017 har vi en förväntad orderingång på de första 100 enheterna, med leverans under 2018.  Vidare kommer en anläggning till universitet i Palermo levereras under första halvåret 2017.

Under det gångna året har också väsentliga framsteg gjorts på utvecklingssidan och då i synnerhet med vår hybridiseringsteknologi. Vi har med stor framgång demonstrerat att vår stirlingmotor kan användas med alternativa bränslen, vilket sätter oss i en unik position som ensam leverantör av en förnyelsebar lösning som kan garantera tillgängligheten. Vi har nu kommit så långt i utvecklingen av den hybridiserade stirlingmotorn att vi den 9 mars 2017 ansökte om totalt tre patent för olika delar av teknologin, vilket kommer säkra vår position som ledande i detta marknadssegment.

Föregående året är var också året då bolaget blev publikt. Efter en övertecknad nyemission noterades bolaget på NGM Nordic MTF och handlades för första gången den 28 november. Resultatet är över 3000 nya aktieägare och säkrad kapitalförsörjning en bra bit in i 2018.

Som en följd av bolagets publika status, slöts också i slutet av 2016 ett avtal med Finwire Media. Vi producerar tillsammans med dem regelbundet filmer som syftar till att kommunicera utvecklingen i bolaget till marknaden. Dessa filmer finns tillgängliga på: https://ripassoenergy.com/media/. Vid sidan av detta deltar bolaget i aktieträffar och mässor, nu senast InvestorDagen i Köpenhamn med 1500 deltagare. I mars 2017 arrangerades också ett första öppet hus på vår tillverkningsenhet i Sibbhult, där ett knappt tjugotal aktieägare deltog. Ett komplett schema för bolagets informationsaktiviteter finns på: https://ripassoenergy.com/traffa-ripasso/.

Bolaget har sedan publicerandet av bokslutskommunikén den 14 februari 2017 anpassat bolagets årsredovisning till kraven som gäller för stora företag inom K3-regelverket, vilket innebär att bolagets kostnadsposter bruttoredovisats i resultaträkningen. Aktiverade kostnader redovisas nu som en särskild intäktspost. Motsvarande justering har gjorts på jämförelsesiffrorna för 2015. Denna bruttoredovisning påverkar inte tidigare redovisat rörelseresultat.

Årsredovisningen samt revisionsberättelsen finns tillgängliga bifogade i detta meddelande eller under Finansiella Rapporter på Ripasso Energys hemsida, https://ripassoenergy.com/finansiella-rapporter/.

För ytterligare information med anledning av detta pressmeddelande, vänligen kontakta Ripasso Energys Vd och grundare Gunnar Larsson, e-post: ir@ripassoenergy.com. För ytterligare information om bolaget, besök https://ripassoenergy.com. På hemsidan finns också möjlighet att prenumerera på bolagets nyhetsbrev.

Denna information är sådan information som Ripasso Energy är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 27 mars 2017 kl. 10.00.