ÅF 24h Innovation race - kan vattnet lösa Stockholms växtvärk?

Stockholm växer så det knakar. Det leder till en rad olika sociala och miljömässiga utmaningar. Den 30 juni går tre team med några av Sveriges skarpaste ingenjörsstudenter in i var sin glasbur för att under 24 timmar hitta innovativa lösningar utifrån en av stadens största tillgångar – vattnet.

Stockholm är en av de fem snabbast växande regionerna i Europa. Till år 2020 beräknas vi vara en miljon människor i huvudstaden; år 2040 förväntas siffran ha stigit till 1,3 miljoner. Det skapar enorma påfrestningar i form av bostadsbrist, behov av utbyggd kollektivtrafik och fler effektiva sätt att minska utsläppen.

Den 30 juni kommer tre lag med studenter från bland annat Chalmers, KTH och Lunds Tekniska Högskola att i samband med ÅF Offshore race under 24 timmar – med utgångspunkt från Stockholms vatten – hitta innovativa lösningar för ett mer hållbart Stockholm 2050.

En namnkunnig jury bestående av Karin Wanngård, finansborgarråd Stockholms stad, Nyamko Sabuni, hållbarhetschef på ÅF och fd minister, Thomas Sandell, grundare av design- och arkitektbyrån Sandellsandberg och Petra Wadström, prisbelönt uppfinnare och vd på Solvatten, kommer att utse det vinnande bidraget i ÅF 24h Innovation race. Prisutdelning sker kl. 13 den 1 juli i ”Race Village” på Skeppsholmen.

Högupplösta skisser/bilder av det vinnande lagets förslag finns tillgängliga direkt efter prisutdelningen.

För mer information kontakta:
Greta Mathiesen, event manager ÅF, 010-505 41 26

ÅF är ett ingenjörs- och konsultföretag med uppdrag inom energi, industri och infrastruktur. Sedan 1895 har vi bidragit till våra kunders utveckling och framgång. Genom att kombinera olika teknikområden och kompetenser skapar vi lönsamma, innovativa och hållbara lösningar för en bättre framtid. Vår bas är i Europa men vår verksamhet och våra kunder finns i hela världen.

ÅF – Innovation by experience