Buda på E-Types hårfön: Svenska kändisar auktionerar ut julklappar i kampanj för Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmissions julauktion ska inspirera fler till att köpa julklappar som garanterat skänker glädje till de som verkligen behöver det. Kända svenska profiler som Henrik Schyffert, Sissela Kyle och E-Type deltar i initiativet och auktionerar ut julklappar de tidigare fått på stadsmissionen.se. Genom kampanjen, som pågår under december, lyfter Stockholms Stadsmission även deras Stockholmsgåvor, såsom en julmatkasse till en familj i utsatthet.

Svenskarna lägger allt mer pengar på julklappar. Årets julhandel kommer att slå nya rekord - vi väntas spendera över 800 kronor per julklapp, enligt SBAB:s kartläggning. Samtidigt medger drygt nio av tio av Stockholms Stadsmissions givare att de någon gång fått en julklapp som de inte velat ha.* För att hjälpa människor att köpa julklappar som garanterat gör någon glad har Stockholms Stadsmission startat en julklappsauktion.

– Vi vill slå ett slag för julklappar som både är glädjande för personen som får klappen och som gör skillnad på riktigt för människor som lever i utsatthet. Antingen genom att buda på en någon av våra julauktioner eller genom att köpa en Stockholmsgåva från vår gåvoshop, såsom en julmatkasse till en familj i utsatthet eller en natts drivmedel för vår nattjoursbil, säger Sandra Axell, tf. kommunikations- och insamlingschef, Stockholms Stadsmission.

E-Type auktionerar ut hårfön och Schyffert yogamatta
Till sin hjälp har Stockholms Stadsmission några av Sveriges mest folkkära profiler som skänker julklappar till auktionen - som de någon gång har fått men inte velat ha eller inte behöver. Några av julklapparna är E-Types hårfön, Henrik Schyfferts yogamatta och Pia Sundhages hemliga VM-väska.

Svenska profiler som deltar i initiativet:
Henrik Schyffert, Oskar Kihlborg, Emma Wiklund, E-Type, Sissela Kyle, Sébastien Boudet, Gabriel Forss, Mårten Andersson, David Lindgren, Henrik Stenson, Pia Sundhage och Fredrik Dolk.

Auktionerna är öppna fram till 23 december
Under december släpper Stockholms Stadsmission korta filmer på sin facebooksida där profilerna berättar om den julklapp som de har valt att auktionera ut och varför. Auktionen ligger uppe fram till kl 17.00 den 23 december. Samtliga julklappar finns på stadsmissionen.se.

Arbetsgrupp bakom Stockholms Stadsmissions julauktion:

Kund, Stockholms Stadsmission:

Projektledare: Jennifer Knapp

Arbetsgrupp Saga Film:
Idé: Petter Hansson, Martin Hallgren
Concept: Camilla Hilarius, Petter Hansson
Copy: Camilla Hilarius
Regi: Joakim Westrén, Petter Hansson
Fotograf: Haris Mlivic, Amrit Forss
Producent: Petter Hansson
Produktion: Saga Film

PR-byrå, Rippler Communications:
Projektledare: Karolina Israelsson och Johanna Näsholm

*Enligt en undersökning av Stockholms Stadsmission bland de egna givarna. Av 100 svarande har hela 92 procent fått julklappar de inte velat ha.

För mer information, vänligen kontakta:
Sandra Axell, tf. kommunikations- och insamlingschef, Stockholms Stadsmission,

08-68 42 3058, sandra.axell@stadsmissionen.se.

Petter Hansson, VD och grundare, Saga Film,
070-93 89 289, petter@tenderindustries.com.

Om Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.