DigiPlex och Amazon Web Services i samarbete, lanserar AWS Direct Connect i Norge

DigiPlex meddelar att Amazon Web Services (AWS) har valt bolagets datacenter Ulven i Oslo som sin primära bas för den första norska utbyggnaden av Amazon Web Services tjänst AWS Direct Connect. Samarbetet stärker DigiPlex position som regionens ledande datacenteroperatör och gör det möjligt att skapa en dedikerad nätverksanslutning till AWS, vilket innebär en betydande tjänsteuppgradering för användare i Norge.

AWS Direct Connect ger en dedikerad nätverksförbindelsetill AWS molntjänster. Fördelarna är lägre nätverkskostnader, ökad bandbredd och en säkrare och mer tillförlitlig anslutning än internetbaserade anslutningar. Med AWS Direct Connect blir DigiPlex datacenter i Ulven den primära hubben för anslutning till alla AWS-tjänster på den norska marknaden.

Vi är mycket glada över att kunna erbjuda AWS Direct Connect på den norska marknaden. Genom att fördjupa vårt samarbete med AWS kan vi erbjuda våra kunder och våra kunders kunder enkel och direkt tillgång till molnet genom AWS Direct Connect, säger Gisle M. Eckhoff, VD för DigiPlex.

Offentliggörandet följer på nyheten från tidigare i år om att AWS planerar att etablera tre stora datacenter i Sverige, vilket väsentligt utökar deras närvaro i Norden.

I dagens digitala värld är datacentret ett sammankopplat ekosystem som hanterar affärskritiska transaktioner. När vi nu gör AWS Direct Connect tillgängligt i vårt prisbelönta datacenter, stärker DigiPlex sin position som förstahandsvalet för lokala, nordiska och internationella företag, avslutar Eckhoff.

DigiPlex har som målsättning att sätta en ny standard inom datacenterbranschen och representerar den nya generationens datacenterleverantörer som hjälper företag att maximera besparingar genom innovation samt att minska sitt koldioxidavtryck och miljöpåverkan. DigiPlex datacenter drivs uteslutande på förnybar el och företagets nya anläggningar är några av världens mest gröna och energieffektiva datacenter.

DigiPlex har fått motta många av branschens finaste utmärkelser. De senast vunna priserna är “Best Data Centre Energy Solution” och “Marketer of the Year” på DataCloud Europe 2018. Efter ett år fyllt av betydande utmärkelser vann DigiPlex i december 2017 “Data Center Operations Team of the Year - Colo + Cloud” på 2017 DCD Award. Tidigare, i juni samma år, stärkte DigiPlex sin position som ledande i Norden genom priset ”Data Centre Above and Beyond Award” på DataCloud Awards. I maj 2017 vann DigiPlex “Outstanding Big Data Management Solution Award” på den årliga Big Data and IoT Excellence Awards i London. 2016 vann DigiPlex “Critical Environment Future Thinking Award”på EMEA DCD Awards och “Most Innovative Energy Solution Award” på DataCloud Awards.

För mer information vänligen kontakta:
Elisabeth Lennhede, Kommunikationschef DigiPlex

elisabeth.lennhede@digiplex.com, 070-33 22 705

Om DigiPlex
DigiPlex designar, bygger och driver hållbara datacenter i Norden. Företaget levererar högklassiga tjänster till sina kunder i form av skräddarsydda, säkra och stabila driftsmiljöer med högsta möjliga tillgänglighet. Tack vare detta har DigiPlex fått förtroende i både privat och offentlig sektor, inklusive säkerhetskänsliga organisationer som offentliga verksamheter och finansiella institutioner. DigiPlex datacenter drivs uteslutande med förnyelsebar el.
www.digiplex.com