Ge bort E-Types hårfön i julklapp: Svenska kändisar auktionerar ut sina julklappar till förmån för Stockholms Stadsmission

Nu startar Stockholms Stadsmission ett initiativ för att inspirera fler till att köpa julklappar som garanterat skänker glädje till de som verkligen behöver det. Till hjälp har organisationen kända svenska profiler som Henrik Schyffert, Sissela Kyle och E-Type som auktionerar ut sina julklappar på stadsmissionen.se. Det finns också möjlighet att köpa Stockholms Stadsmissions egna julklappar, som exempelvis julmatkasse till en familj i utsatthet.

Svenskarna lägger allt mer pengar på julklappar. Årets julhandel kommer att slå nya rekord - vi väntas spendera över 800 kronor per julklapp, enligt SBAB:s kartläggning. Samtidigt medger drygt nio av tio av Stockholms Stadsmissions givare att de någon gång fått en julklapp som de inte velat ha.*

För att hjälpa människor att köpa julklappar som garanterat gör någon glad startar Stockholms Stadsmission i dag en julklappsauktion. Genom auktionen kan allmänheten buda på julklappar som en gång köpts till svenska profiler. Det finns också möjlighet att köpa Stockholmsgåvor, som precis som intäkterna för julauktionen går till människor som lever i utsatthet och bidrar till Stockholms Stadsmissions arbete för en mänskligare stad.

– Vi hoppas att vår julklappsauktion kan hjälpa människor att köpa julklappar som både är glädjande för personen som får klappen och som gör skillnad på riktigt för människor som lever i utsatthet. Hittar du inget på auktionen finns Stockholmsgåvor att köpa i vår gåvoshop, såsom en julmatkasse till en familj i utsatthet eller drivmedel för en hel natt för vår nattjoursbil, säger Sandra Axell, tf. kommunikations- och insamlingschef, Stockholms Stadsmission.

Ge bort E-Types hårfön i julklapp
Till sin hjälp har Stockholms Stadsmission några av Sveriges mest folkkära profiler som skänker julklappar till auktionen - som de någon gång har fått men inte velat ha eller inte behöver. Bland julklapparna finns E-Types hårfön, Henrik Schyfferts yogamatta och några av de svåraste filmerna som Emma Wiklund fått av maken och filmrecensenten Hans Wiklund.

Svenska profiler som deltar i initiativet:
Henrik Schyffert, Oskar Kihlborg, Emma Wiklund, E-Type, Sissela Kyle, Sebastian Boudet, Gabriel Forss, Mårten Andersson, David Lindgren, Pia Sundhage, Henrik Stenson och Fredrik Dolk.

Auktionerna är öppna fram till 23 december
Under december släpper Stockholms Stadsmission korta filmer på sin facebooksida där profilerna berättar om den julklapp som de valt att auktionera ut och varför. Auktionen ligger uppe fram till kl 17.00 den 23 december. Samtliga julklappar finns på stadsmissionen.se.

Profilernas prylar publiceras under förmiddagen idag.

*Enligt en undersökning av Stockholms Stadsmission bland de egna givarna. Av 100 svarande har hela 92 procent fått julklappar de inte velat ha.

För mer information, vänligen kontakta:
Sandra Axell, tf. kommunikations- och insamlingschef, Stockholms Stadsmission,

08-68 42 3058, sandra.axell@stadsmissionen.se.

Om Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.