Libratone lanserar Q Adapt-hörlurar – med anpassningsbar brusreducering och utan klumpiga batterier

Libratone lanserar Q Adapt hörlurar featuring CityMix™, anpassningsbar brusreducering (ANC) som gör det möjligt för användare att forma ljudet till miljön de befinner sig i. Först ut är två modeller; In-Ear-hörlurar med Lightning-kontakt och trådlösa On-Ear-hörlurar. Hörlurarna kombinerar riktigt bra ljud med Libratones skandinaviska design och kommer i en rad olika färger.

Libratone introducerar CityMix™ med justerbar ANC
Som de flesta resenärer och pendlare vet, uppkommer det tillfällen då vanlig brusreducering (ANC) inte räcker. Tillfällen då det finns en poäng att höra det som pågår på andra sidan hörsnäckorna. Libratones nya Q Adapt-hörlurar med CityMix™ låter användarna själva anpassa brusreduceringen beroende på vilken miljö de befinner sig i. Med de nya hörlurarna kan användare exempelvis ställa in ANC på nivå 4 under hektiska jobbperioder, men sedan välja nivå 1 eller 2 när man går eller cyklar i genomfartstrafik, eller när man önskar höra omvärlden.

– Att enbart vrida upp musiken när man är i miljöer med mycket buller fungerar inte alltid. Volymen medför ofta dåligt ljud och kan orsaka skador för öronen. Samtidigt kan fullständig ANC också vara farligt, exemplevis när man navigerar i trafiktäta miljöer och måste ta in omvärldsljud för att snabbt kunna reagera om en incident uppstår. Vår CityMix ™-funktion gör det möjligt att njuta av riktigt bra ljud och ANC, helt utan avbrott, oavsatt vilken miljö man befinner sig i, säger Jan McNair, vd på Libratone.

Q Adapt In-Ear-Hörlurar
Libratones nya Q Adapt In-Ear-Hörlurar är bland världens första hörlurar med Lightning-anslutning, avsedda för alla iPhone- och iPad-modeller med lightning-kontakt. Det innebär att hörlurarna levererar ett mer robust digitalt ljud, samt att de inte behöver ett besvärligt extra batteripaket som annars är vanligt för ANC-hörlurar.

– ANC utan externt batteri är inget mindre än revolutionerande. Det ger användarna mycket större frihet och rörlighet, kommenterar Jan McNair, vd på Libratone.

Q Adapt-kablarna är tillverkade av ett tyg speciellt framtaget för Libratone och har en inbäddad mikrofon för telefonsamtal och Siri-kommandon. Hörsnäckorna är tillverkade av ett formstöpt gummi för att optimera akustisk prestanda och är utformade för att vara mer bekväma än vanliga ANC-hörlurar.

Q Adapt On-Ear-Hörlurar
Libratones nya Q Adapt On-Ear-Hörlurar ansluter enkelt via Bluetooth. En inbyggd mikrofon i hörselkåpan balanserar en ergonomisk passform med en lätt vikt för att möjliggöra användning hela dagen. De har en användarvänlig touch-yta där CityMix, uppspelning och telefonsamtal kan kontrolleras. Hörlurarna har också Libratones signaturfunktion där ljudet tystnar och ANC skruvas ner med en enkel handrörelse, som exempelvis kan användas när användaren önskar höra omvärlden utan att ta ut hörsnäckorna. Hörlurarna är också utrustade med sensorer som stänger av både ANC och musik när användaren tar av hörlurarna för att spara på batteri. De har också trådlös Bluetooth + 1 seriekoppling, vilket innebär att två användare samtidigt kan spela musik från en enhet.

Pris och återförsäljare
Libratones Q Adapt On-Ear hörlurar kostar 2399 SEK och finns tillgängliga i färgerna “Elegant Nude”, “Cloudy White” och “Stormy Black”. Vid köp av hörlurarna får man även med en sladd att använda vid de tillfällen då Bluetooth inte är tillgängligt. Libratones Q Adapt In-Ear-hörlurar kostar 1799 SEK, i färgerna “Elegant Nude”, “Cloudy White”, “Stormy Black” och “Rose Pink”. Hörsnäckorna kommer i tre storlekar för att säkerställa en perfekt passform. Både Q Adapt On-Ear och In-Ear kan förbeställas på libratone.com från början av september och kommer att finnas hos utvalda återförsäljare i oktober.

Libratone utökar sortimentet
Fram tills i år fokuserade Libratone enbart på hemmaljudprodukter, med sina trådlösa ZIPP och ZIPP MINI-högtalare. I juni lanserade företaget sina första Bluetooth on-the-go högtalare, ONE och TOO. Med lanseringen av Q Adapt In-Ear-Hörlurar och On-ear-Hörlurar får Libratones användare uppleva den mest personliga mobila ljudupplevelse som finns. Alla Libratone högtalare – hem, on-the-go och personliga hearables – kan styras via Libratone app.

För mer information vänligen kontakta:
Johanna Näsholm, presskontakt Libratone Sverige
0709436096, Johanna@rippler.se

Marie-Louise Lynge
Social Media & PR Lead, EMEA
ml@libratone.com

För pressmaterial vänligen besök: www.libratone.com/press
Facebook: www.facebook.com/Libratone
Twitter: @Libratone
Instagram: @Libratone
Shop: shop.libratone.com

Om Libratone
Libratones uppdrag är att befria ljudet och öka människors upplevelse av musiken i streaming-eran. Företaget bildades 2009 och var ett av de första ljudföretagen som la stor vikt vid den estetiska utformningen av högtalare genom att flytta ut högtalarna från hörnen och in i rummen, närmare användarna, för konsumenter på språng. De är formgivna enligt skandinavisk designtradition och ger ett varmt och fylligt ljud som tillsammans med de vackra textilierna ger en ljusare och varmare lyssningsupplevelse. 2014 välkomnade företaget en kinesisk investeringspartner med tekniska muskler vilket ledde till ett stort tekniskt steg framåt. Lanseringen av SoundSpaces och den nya ZIPP-familjen 2015 är det första resultatet av det nya samarbetet och markerar en nystart för varumärket Libratone.