Massage – en lyxig medicin för framtidens patienter

17 miljoner massagebehandlingar gjordes i Sverige förra året. Det många fortfarande ser som en behaglig, personlig lyx får nu allt större fotfäste medicinskt. I år firar Axelsons Gymnastiska Institut, Skandinaviens största skola för komplementär- och alternativmedicin, 50 år. På uppdrag av skolan har Kairos Future tagit fram rådande och framtida hälsotrender. Utvecklingen går mot att ansvaret för hälsa och vård i allt större utsträckning vilar på individen. I takt med att vi lever längre, växer intresset för att underhålla kroppen med förebyggande hälsoinsatser såsom massage.

Pionjären Hans Axelson – tog massagen till massorna
Hans Axelson startade Axelsons Gymnastiska Institut för 50 år sedan. Efterfrågan på massage har aldrig varit större än nu. Att vårda och ta hand om sin kropp blir allt viktigare för oss. Idag används massage allt mer som behandlingsmetod för att lindra värk. I takt med att preventiva behandlingsmetoder efterfrågas ökar även behovet av duktiga massörer.

-       När jag 1962 startade Axelsons Gymnastiska Institut var skepticismen mot massage stor i Sverige. Idag växer kunskapen om massagens betydelse för hälsa och välbefinnande allt mer. Under våra 50 år har vi breddat våra utbildningar efter rådande hälsolandskap. Ofta har vi varit först med nya terapialternativ, till exempel massage i förskolor och massage på jobbet. Fler och fler upptäcker massagens välgörande effekter, vilket ökar behovet av fler duktiga certifierade massörer, säger Hans Axelson.

Samhällstrender talar för massage
En ökad livskvalitet som innebär tid för sitt eget välmående blir allt viktigare för individen. Hälsotrenden innebär för svenskarna en strävan efter att må bättre än bra.

-       Det blir allt tydligare att morgondagens hälsokonsument strävar efter nya och andra mål i livet än tidigare. Egenansvaret ökar och i takt med det förstår människor vikten av att vårda och underhålla det egna hälsokapitalet. Alla vill och måste hitta ett eget förhållningssätt till den stressiga värld vi lever i och fundera över vad som tillför värde och kvalitet i livet, konstaterar Mats Olsson, framtidsstrateg på analys- och omvärldsföretaget Kairos Future.

Megatrender som banar väg för det nya hälsolandskapet

Källa: Mats Olsson, Kairos Future

1. Egen hälsoinvestering
Investering i det egna hälsokapitalet blir allt vanligare. Vi ser hälsan som en framtida försäkring. Intresset och egenansvaret för vårt välmående ökar och vi kan tänka oss att betala ur egen ficka.

2. Hälsosam anställning
Arbetsgivare månar om de anställdas hälsa och erbjuder allt oftare friskvårdsbidrag som löneförmån. De frågar även mer aktivt om den arbetssökandes hälso-, kost- och träningsvanor.

3. Hälsofrämjande insatser
Hälsofrämjande insatser - från både individen och samhället - blir allt viktigare i takt med att människor lever längre, med tanke på att livsvillkoren och våra levnadsvanor påverkar hälsan.

4. Utökat egenansvar
Sin egen lyckas smed utvecklas allt mer till att vi blir vår egen hälsas smed och måste hitta egna vägar och metoder för ett hälsosamt liv, oavsett om det handlar om en viss typ av träning, kosthållning eller antalet timmars sömn.

5. Likhetstecken mellan hälsa och lycka
Hälsobegreppet förändras - konsumenten bestämmer hur - och allt koncentreras till att vi ska må riktigt bra och däri finns även lyckan. Människor sätter likhetstecken mellan hälsa och lycka.

6. Nya hälsojobb
Upplevelseekonomin skapar nya hälsojobb när människor efterfrågar livskvalitet och allt i ett-helhetskoncept; mat, hälsa, upplevelse. Det ställer krav på kreativiteten bland dagens serviceföretag.

Massagen integreras alltmer i vården
Tobias Sundberg forskar inom integrering av komplementära terapier i hälso- och sjukvård på Karolinska Institutet och är även föreläsare på Axelsons Gymnastiska Institut. Han pekar på att det finns flera forskningsstudier som visar på hur massage framgångsrikt har använts inom vården.

-       Även om människor i alla tider har uppskattat och upplevt massage som skönt, har en integrering av massage i vården varit möjlig först när det har funnits evidensbaserad forskning som påvisar effekterna av den. Att den kan lindra smärta, till exempel ryggvärk. I takt med alltfler forskningsstudier ökar förtroendet hos beslutsfattarna, vilket för med sig att massage och andra terapier kommer att integreras alltmer inom vården, säger Tobias Sundberg.

6 saker du kanske inte vet om massageterapi

Källa: Tobias Sundberg, Axelsons Gymnastiska Institut/Karolinska Institutet

1. Antiinflammatorisk
Forskning visar att massage kan ha antiinflammatoriska effekter. Det kan vara intressant vid många typer av besvär, för idrottare och andra som belastar kroppen hårt.

2. Nationella riktlinjer för massage som behandlingsmetod mot ryggvärk
Ryggvärk kan medföra stora besvär och kostnader för både individ och samhälle. England har tagit fram nationella behandlingsriktlinjer för ryggvärk, där massage som behandlingsform ingår.

3. Illamående kan lindras
Illamående kan vara obehagligt, men då kan massage hjälpa. Flera forskningsstudier visar att illamående kan lindras av massage.

4. Förstoppning motverkas
Förstoppning kan vara vanligt bland annat hos bebisar, men även hos äldre personer och patienter inom vården. Forskning visar att massage kan motverka förstoppning.

5. Muskeltöjning har effekt på motsatt kroppshalva
Massageterapeuter behandlar ofta med så kallade muskeltöjningar - stretching - för att förbättra rörlighet och minska värk. Forskning visar att töjbehandling av ena kroppshalvan även kan ha effekter på den andra kroppshalvan.

6. Massage - bra mot onda ryggar
Det finns många olika behandlingsmetoder för onda ryggar. Forskning visar att massage i vissa fall kan vara mer effektivt än manipulation (snabbt tryck) och akupunktur.

Exempel på höstens kursnyheter hos Axelsons Gymnastiska Institut

Naturlig Facelift massage
Kursen lär ut en varsam och behaglig ansiktsmassage som löser upp spänningar och ger ansiktsmusklerna ett riktigt lyft! Behandlingen är en kombination av japanska, tibetanska och ayurvediska tekniker. Ansiktsmassage fördröjer åldrandeprocessen samtidigt som du blir avslappnad.

Avspänningsmassage
Många människor går runt med spänningar i sina muskler. Speciellt i nacke, skuldror och rygg. Ofta rör det sig om så kallade försvarsspänningar efter olika skador, ett för ensidigt rörelsemönster eller stressrelaterade spänningar. Oavsett orsak kan de behandlas med avspänningsmassage, som är en av höstens nya kurser. Massagen utförs med lugna grepp främst på rygg, nacke och huvud och kan även kompletteras med vaggnings- och skakningsrörelser. Den påverkar hela kroppen och är ofta smärtstillande.

Läs anatomi online
Snart kommer Sveriges första anatomikurs online. Och kroppen är som gjord för en äventyrsresa på skärmen. Du lyfter muskler, dyker ner längs ryggraden, snurrar ett varv runt nacken och ser ledernas rörelser. Du har din lärare med dig som guide genom kroppen. Kursen lär ut all anatomi man måste kunna för att bli massör, personlig tränare och friskvårdskonsult bland annat. Allt du behöver är en dator eller en surfplatta. Inga konstigheter. Vill du plugga offline skriver du ut materialet istället. Du pluggar när det passar dig.

För pressbilder kontakta pauline@axelsons.se

Kontaktuppgifter:
Pauline Hegner, marknadschef, Axelsons Gymnastiska Institut, 070-914 42 46, pauline@axelsons.se

Tobias Sundberg, forskare, Karolinska Institutet/föreläsare Axelsons Gymnastiska Institut, 070-748 15 90, tobias@manuellmedicin.nu

Mats Olsson, framtidsstrateg, Kairos Future, 0708 670 570, mats.olsson@kairosfuture.com

Om Axelsons Gymnastiska Institut
Axelsons Gymnastiska Institut, Skandinaviens största skola för komplementär- och alternativmedicin, utbildar årligen 3000 elever och har en internationell lärarkår på drygt 100 lärare, bland annat läkare, naprapater, sjukgymnaster, kiropraktorer och massageterapeuter. Hälften av Sveriges massörer är utbildade på Axelsons Gymnastiska Institut. Axelsons vision har en grund i så kallad fredlig beröring; massage som verktyg för att minska våldet i samhället. Företaget är bland annat initiativtagare till i dag välkända koncept som massage i förskola och skola, massage mot våld, massage och dyslexi samt massage på jobbet. Skolan finns idag representerat med fyra skolor i Norden och även i Japan. I år firar Axelsons Gymnastiska Institut 50-årsjubileum. Grundaren, Hans Axelson, är i dag ännu aktiv som VD.