Ny destination till Litauen varje lördag – TT-Line öppnar en ny rutt mellan Trelleborg och Klaipeda

Från och med 9 juni 2018 erbjuder TT-Line en kombinerad gods- och passagerartrafik mellan Klaipeda hamn och Trelleborg, Sveriges största ro-rohamn. En gång i veckan på helgen kan passagerare och fraktkunder resa direkt och bekvämt till och från Klaipeda. Denna trafik har avgång från Trelleborg lördagar klockan 06.00 och når Klaipeda hamn klockan 23.30 samma dag. Returen från Klaipeda är söndagar klockan 01.30 och anländer till Trelleborg klockan 17.30 samma dag. Inom TT-Lines linjenätverk kan även avgångar från Rostock till Klaipeda och Klaipeda till Travemünde bokas.

Destinationen kommer att trafikeras av ropaxfärjan Tom Sawyer och under sommarmånaderna av Robin Hood. Färjorna, som har en kapacitet på ca 2.000 last meter kan få plats med 130 lastbilar på tre däck, inklusive transport av farligt gods. Ombord finns 163 hytter med plats för mer än 300 passagerare.

"Med den nya TT-Line-destinationen, Klaipeda, utökar vi vår trafik österut för att erbjuda våra kunder en anslutning till de baltiska staterna, vilka också är populära semestermål och samtidigt erbjuder vi kunder i de baltiska staterna en direkt väg till Skandinavien", förklarar TT-Lines fraktchef Eva Jönsson.

Den nya färjelinjen kommer att intensifiera trafiken till Trelleborgs hamn, som är ett viktigt transportnav, och integrera de baltiska staterna i vårt linjenätverk. Detta har efterfrågats från många av TT-Lines kunder.

TT-Line erbjuder dagliga förbindelser från Trelleborg till Travemünde, Rostock och Świnoujście. Trelleborgs hamn  är direkt kopplad till det svenska motorvägssystemet och storstadsområdena Malmö och Köpenhamn.

Presskontakt:
TT-Line AB; Anette Wugk