Nytt pris instiftas för att lyfta Dalarnas rika kulturhistoria

– byggnadstradition i fokus

I samband med Falu Rödfärgs 250-årsjubileum instiftar företaget, tillsammans med Dalarnas hembygdsförbund, Dalarnas museum och Länsstyrelsen Dalarna, ett byggnadsvårdspris för Dalarna. Syftet med priset är att lyfta och framför allt bevara Dalarnas rika kulturhistoria. Priset delas ut vartannat år från och med 2015 och i juryn sitter framstående lokala kulturprofiler.

Dalarnas byggnadsvårdspris är instiftat av Dalarnas fornminnes- och hembygdsförbund, Dalarnas museum, Länsstyrelsen Dalarna och Falu Rödfärg och delas ut vartannat år. I maj 2015 delas priset ut för första gången.

Vi vill genom Dalarnas byggnadsvårdspris uppmuntra till goda insatser för bevarandet av byggnader som berättar om bygdens kulturhistoria och som värnar om traditionella hantverkskunskaper. Det har vi gott om här i Dalarna, säger Lovisa Smedberg, Dalarnas museum.

För att delta tipsar man om en byggnad eller miljö inom landskapet Dalarna som lever upp till ledorden bevara, använda och utveckla.

Priset kan ges till insatser som:

• genom en större åtgärd eller ett längre kontinuerligt underhåll har bevarat och vårdat en befintlig byggnad eller miljö. Man ska ha utgått ifrån traditionell byggnadskultur och tagit hjälp av traditionella material och metoder.
  • har bevarat en byggnad genom att ge den en ny funktion. Funktionen ska vara långsiktig och den ska värna om byggnadens kulturhistoriska värden.
  • med inspiration hämtad från Dalarnas traditionella byggnadskultur har uppfört en ny byggnad. Konstruktionen ska vara nyskapande men vila på kunskaper i det lokala och traditionella byggnadsskicket.

Anmälningsperioden är öppen och pågår till och med 1 april 2015. En jury nominerar och besöker därefter de mest intressanta objekten. Vinnaren presenteras under maj månad 2015 och delas ut av landshövding Maria Norrfalk. Priset, i form av en bronsplakett formgiven av konstnären Ebba Matz, tilldelas ägaren av objektet tillsammans med ett diplom.

Mer information finns på http://www.dalarnasmuseum.se.
Anmälningar lämnas in här: http://www.dalarnasmuseum.se/index.php/form.

Juryn består av:

Ulf Löfwall, tidigare länsantikvarie