Scan lanserar årets grillnyheter med innovativa detaljer

Nu lanseras årets grillsortiment från Scan bestående av marinerade nyheter, favoriter från den prisade kategorin slow cooked och årets flintastek. Med nyheterna vill Scan inspirera till matglädje och göra det enklare för grillentusiaster att nå gott resultat. Nyheterna inspireras av årets största grilltrender; konceptet ”nose to tail” som syftar till att ta tillvara på hela djuret, att förädla traditionella detaljer och skapa nya matupplevelser, rök som smaksättare och grillen i centrum för hela middagen – från förrätt till efterrätt.

Att grilla blir allt mer populärt. Scans grillundersökning 2016 visar att mer än varannan svensk grillar en eller flera gånger i veckan under sommarhalvåret – en ökning på över 10 procent jämfört med året dessförinnan. Nu lanserar Scan årets grillsortiment med målsättning att inspirera till matglädje och få fler att testa något nytt på grillen.

– Med årets produkter vill vi uppmuntra till kreativitet och få fler att testa nya smakkombinationer och styckesdetaljer. Tanken med vårt grillsortiment är att det ska passa olika typer av människor och fungera som grillinspiration alla dagar i veckan. Att välja klassiker som fläskfilé men också kombinera det med någon ny detalj, grönsaker eller frukt för att på så vis bredda smakupplevelsen och använda grillen som utgångspunkt för hela måltiden, säger Adam Björnstjerna, ansvarig för Scans grillsortiment.

Enligt siffror från undersökningen väljer 13 procent att tillreda hela måltiden, från förrätt till efterrätt, på grillen. Undersökningen visar även att det blir allt viktigare för konsumenter att handla svenska råvaror – 79 procent väljer svenskt kött framför utländska alternativ.

Marinerade nyheter
Scans djupkryddade nyheter marineras och mörpackas, vilket ger köttet en rik smakupplevelse. Årets nyheter består av en grillplanka – en benfri kotlett som är skuren på längden – med smak av krispigt äpple och het chili samt en innanlårskappa – en utskuren del av nötinnanlåret – med smak av paprika, örter och jalapeño. Produkterna är framtagna enligt konceptet ”nose to tail” som innebär innovativa processer när det kommer till styckning, vilket resulterar i förädlade, nytänkande produkter ur traditionella detaljer.

Grillplanka, med smak av äpple och chili, pris: ca 132 kr/kg.
Innanlårskappa
, med smak av grön paprika och jalapeño, pris: ca 169 kr/kg.

Satsar på slow cooked
Chark-SM 2016 gick Scans slow cooked-sortiment hem som flerfaldig vinnare. Förhoppningen inför årets grillsäsong är att fler ska få upp ögonen för de långtidstillagade styckesdetaljerna. Produkterna tillagas beroende på detalj i mellan 10 till 22 timmar på låg temperatur för ett extra saftigt och mört kött. Köttet behöver bara värmas på grillen innan servering. Nytt för i år är att samtliga produkter säljs i fast vikt.

Lammlägg, alspånsrökt, pris: ca 99 kr/förpackning (700 gram).
Lårklubba, alspånsrökt, pris: ca 86 kr/förpackning (900 gram).
Revben, alspånsrökt, pris: ca 88 kr/förpackning (800 gram).
Bringa, alspånsrökt, pris: ca 116 kr/förpackning (650 gram).

Flintastek med smak av öl
Sedan 60-talet har Scan producerat sin klassiska flintastek. Utöver originalet släpper Scan sin flintastek med årets smak inför den kommande grillsäsongen. Het humle är en fyllig grillsmak med hetta och inslag av humle som adderar ölkaraktär, för att på så vis flirta med alla flintaentusiaster som också uppskattar drycken.

Flintastek, het humle, pris: ca 49 kr/kg.

Utdrag ur Scans årliga grillundersökning*

• Det blir allt viktigare att grilla svenskt kött – 79 procent väljer svenskt 2016 jämfört med 76 procent 2015. 70 procent kan även tänka sig att betala mer för svenskt kött kontra utländskt kött.
  • Bland de som väljer svenskt är den främsta anledningen att man vill stötta svenska lantbrukare (71 procent).
  • 56 procent medger att de grillar någon gång eller flera gånger under en sommarvecka (jämfört med 42 procent 2015).
  • 43 procent tycker att grillsäsongen börjar i maj, 35 procent börjar grilla först i juni.
  • 50 procent avslutar grillsäsongen i september, jämfört med 22 procent som grillar oktober ut.
  • Lördag är den dag då flest grillar (43 procent).
  • 51 procent tycker att det sociala umgänget är viktigt när de grillar.
  • 29 procent vill grilla ekologiska produkter.
  • 13 procent tillreder hela måltiden på grillen (förrätt, varmrätt och efterrätt).

*Scans grillundersökning är gjord 2016 av undersökningsföretaget Straylight på uppdrag av Scan. De tillfrågade är totalt 1008 män och kvinnor bosatta i Sverige, från 15 år och uppåt.

Årets tre största grilltrender från Scan**:

1.     Nose to tail-konceptet: Att ta tillvara på hela djuret är något hela branschen fortsätter att ta fasta på. I dag är det många restauranger som varierar sina menyer utifrån ett specifikt djur, som ett sätt att ta tillvara på allt kött. Scans nyhet ”innanlårkappa” får genom nytänkande styckning av det traditionella nötinnanlåret en ny och unikt utskuren detalj. Intresset av att använda alla delar av djuret förväntas fortsätta öka i popularitet i matlagning även framöver.

2.     Rök som smaksättare: Mustiga och rökiga smaker inspirerade från USA och Mexiko har varit dominerande länge. Även om de fylligare kryddningarna håller i sig i år, vänder vi också blicken mot våra egna trakter. Scans alspånsrökta slow cooked-sortiment är ett exempel inspirerat av svensk traditionell röksmak. Framöver förväntas även rök som tillagningssätt bli allt vanligare, med metoder som exempelvis rökflis.

3.     Grillen i centrum för hela måltiden: Vi väljer att blanda vad vi grillar och mixar olika typer av protein med grönsaker och frukt. Det blir allt vanligare att hela måltiden tillreds på eller vid grillen och att grillen används som tillagningsmetod under hela middagen – från förrätt till efterrätt.

**Scans grilltrender inspireras av en trendrapport framtagen tillsammans med det globala insiktsföretaget Future Foundation gjord 2015, samt egna spaningar kring ämnet (grillning) med bakomliggande drivkrafter och konsumenttrender.

Vill du pröva någon av Scans grillnyheter eller ha mer information? Vänligen kontakta:

Johanna Näsholm, presskontakt Scan,
mail: johanna@rippler.se, tel: 070 943 60 96

Pressjour HKScan Sverige,
tel: 08-725 85 10

För mer information om produktnyheterna och Scans grillkoncept, vänligen kontakta:

Adam Björnstjerna, produktchef rött kött, på HKScan,
mail: adam.bjornstjerna@hkscan.com, tel: 072 96 47 438

Scan – Smaken av Sverige
Scan står för svensk kvalitet i smak, hantverk och djuromsorg. Alla produkter från Scan kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Kärnan i Scan är hantverket och kontrollen över hela kedjan - från gården till bordet. Scans resa började för mer än 100 år sedan. Ända sedan dess har vi varit Smaken av Sverige. Läs mer på: www.scan.se.

OM HKSCAN

HKScan är Nordens ledande livsmedelsföretag. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. Våra kunder är inom detaljhandel, food service, industri- och exportsektorn. Våra hemmamarknader är Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar till närmare 50 länder. År 2016 omsatte HKScan nästan 1,9 miljarder euro och hade ca 7 300 anställda.