Scan lanserar årets julskinkor: två nya versioner av svenskarnas favorit på julbordet

Närmare 7 av 10 svenskar tycker att julskinkan är viktigast på julbordet. För att erbjuda ännu större variation har Scan till årets jul tagit fram två nyheter som är Scans enklaste julskinkor någonsin; en färdigskivad skinka på bit och en kokt skinka utan buljong med smidigt handtag. Julskinkorna är som alltid gjorda på svenskt kött från svenska gårdar.

– Vi vill underlätta för våra konsumenter och möjliggöra för fler att hitta julskinkor som passar just dem och deras julfirande. Vi vill erbjuda julskinkor som håller hög kvalitet samtidigt som våra konsumenter får mer tid för annat, säger Christina Wennerbo, Produktchef på Scan.

Julskinka är favoriten
Jultrenden i svenska hushåll visar att allt fler ställer högre krav på kvalité och efterfrågar julskinkor med svenskt ursprung. Trenden visar även att små julskinkor växer i popularitet, vilket också syns på julborden runt om i Sverige. Konsumenter drivs av bekvämlighet under julstressen och efterfrågar produkter som sparar tid men garanterar ett bra resultat.

En undersökning* som Scan genomförde 2015 visar att 92 procent av Sveriges befolkning har julskinka på julbordet, samt att julskinka är det som värderas allra högst.

Två nya julskinkor från Scan
Nyheterna består dels av en färdigskivad hel julskinka. Skinkan är griljerad och redo att serveras direkt, vilket passar alla som vill ha en hel julskinka med perfekta färdigskivade skinkskivor. Scans griljerade, färdigskivade julskinka (hel) kostar ca 129 kronor/kg. Förpackningsvikt på ca 1,2 kg.

Bland nyheterna finns också en buljongfri julskinka som passar dem som inte använder buljongen i tillagningen och som vill undvika kladd. Den buljongfria julskinkan kommer i en julinspirerad förpackning med handtag. Skinkan är lite mindre i storleken, jämfört med Scans resterande färdigkokta julskinkor, och passar alla som vill smygstarta julen. Scans färdigkokta, buljongfria julskinka kostar ca 109 kronor/kg. Förpackningsvikt på ca 1,2 kg.

– Traditionellt sett har julskinkans buljong använts till att göra ”Dopp i grytan”, men i takt med att intresset för rätten har avtagit blir buljongen överflödig. Med anledning av det utvecklar vi vårt buljongfria sortiment, där vår nyhet med handtag är ett bra komplement, säger Christina Wennerbo, Produktchef på Scan.

*Om Scans undersökning
Undersökningen genomfördes under den 7-18 december 2015 av Straylight på uppdrag av Scan. Totalt svarade 1010 personer på undersökningen. Ytterligare resultat som framkom av undersökningen var att 54 procent av svenskarna föredrar ett traditionellt julbord med klassiska smaker, 38 procent vill blanda nytt och gammalt och endast tre procent är sugna på att testa ett julbord med helt nya smaker.

Pressbilder julskinka från Scan:
Här kan du ladda ner pressbilder på samtliga av Scans julskinkor: http://bit.ly/2e9VD0y
Lösenord: 1234

Vill du testa någon av Scans julskinkor eller ha mer information?
Vänligen kontakta:

Christina Wennerbo, Produktchef, Rött Kött
tel: 044-19 42 15, 0708 11 04 16, mail: christina.wennerbo@hkscan.com

Mina Grubb, Brand Manager på Scan
tel: 0767 84 49 38, mail: mina.grubb@hkscan.se

Pressjour HKScan Sverige
tel: 08-725 85 10

Scan – Smaken av Sverige
Scan står för svensk kvalitet i smak, hantverk och djuromsorg. Alla produkter från Scan kommer från djur som är födda, uppfödda, slaktade och styckade i Sverige. Kärnan i Scan är hantverket och kontrollen över hela kedjan - från gården till bordet. Scans resa började för mer än 100 år sedan. Ända sedan dess har vi varit Smaken av Sverige. Läs mer på: www.scan.se.

OM HKSCAN

HKScan är Nordens ledande köttexpert. Vi säljer, marknadsför och producerar högkvalitativa och ansvarsfullt producerade produkter av gris, nöt, kyckling och lamm liksom charkvaror och färdigmat under starka varumärken. De mest kända varumärkena i Sverige är Scan och Pärsons. Våra kunder finns inom detaljhandeln samt food service-, industri- och exportsektorerna. Våra hemmamarknader utgörs av Finland, Sverige, Danmark och Baltikum. Vi exporterar produkter till ca 50 länder. År 2014 hade HKScan en omsättning på cirka 2,0 miljarder euro och omkring 7 700 anställda.