Seriestrippar ska sprida kunskap om mänskliga rättigheter – Civil Rights Defenders vill öka ungas engagemang

Debattklimatet hårdnar, människors grundläggande rättigheter ifrågasätts och många människorättsförsvarare lever under ständiga hot. Samtidigt är ungas intresse för samhällsfrågor stort. För att öka ungas engagemang för mänskliga rättigheter har Civil Rights Defenders – inför FN-dagen 24 oktober – tagit fram seriestrippar tecknade av den välkända serietecknaren Lisa Wool-Rim Sjöberg.

Människors grundläggande rättigheter och friheter regleras bland annat genom FN:s allmänna deklaration om de mänskliga rättigheterna och ska vara självklara i en demokrati. Men debattklimatet har på senare tid hårdnat och medborgerliga och politiska rättigheter ifrågasätts allt oftare. Situationen för dem som arbetar för att stärka dessa grundläggande rättigheter runt om i världen är ofta svår och många lever med en ständig risk för hot, våld och kränkningar på grund av deras arbete.

Samtidigt visar Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågors Ungdomsenkät 2018 att 60 procent av de unga är ganska eller mycket intresserade av samhällsfrågor. För att förvalta intresset och öka kunskapen om medborgerliga och politiska rättigheter och utsattheten för människorättsförsvarare har Civil Rights Defenders tagit fram seriestripparna ”Hello Hero”, riktade till gymnasieelever och universitetsstuderande. Serierna släpps veckorna inför FN-dagen 24 oktober och syftar bland annat till att uppmärksamma mål 16 i FN:s Agenda 2030.

”Vi vill genom Hello Hero lyfta fram hjältarna som arbetar för människors grundläggande rättigheter. Dessa människorättsförsvarare utsätts ofta för påtryckningar i sitt arbete, och det vill vi sprida kunskap om. De som arbetar för ett öppet samhälle måste kunna verka utan oro för våld och hot. Grundläggande rättigheter och friheter måste respekteras”, säger Marcin de Kaminski, programchef för arbetet med stöd till människorättsförsvarare på Civil Rights Defenders.

Hello Hero bygger på berättelser om människor som arbetar för att försvara grundläggande rättigheter och friheter och som blivit utsatta för hot om våld, direkt våld eller andra kränkningar. Vi får bland annat möta Adam, arbetsrättsförsvarare i Thailand, Noor som arbetar för kvinnors och barns rättigheter i Azerbajdzjan och Rainbow, en organisation som arbetar för HBTQ-rättigheter i Ryssland. Berättelserna har illustrerats av den erkända serietecknaren Lisa Wool-Rim Sjöblom och finansieras med stöd av Sida.

På grund av de stora riskerna arbetar många av världens människorättsförsvarare i det dolda och det är bara några få som uppmärksammas internationellt. Dessa människors arbete är ofta farligt, men samtidigt mycket viktigt och gör skillnad.

”En av Civil Rights Defenders uppgifter är att stötta och hjälpa dem som arbetar för att försvara människors fundamentala rättigheter. Det gör vi med kunskap, teknik och finansiellt stöd. Nu hoppas vi att vi kan skapa ett ännu bredare engagemang och få fler unga att ta ställning för ett öppet samhälle”, säger Marcin de Kaminski.

För mer information:

Telefon: 076 576 27 62 / E-post: press@crd.org

Om Civil Rights Defenders

Civil Rights Defenders är en internationell människorättsorganisation som är politiskt och religiöst obunden. Organisationen bedriver påverkansarbete, juridiska processer och informerar om situationen för medborgerliga och politiska rättigheter globalt. Vi är lokalt representerade på fyra kontinenter.

_______________________________________________________________________________________________________________________

CIVIL RIGHTS DEFENDERS  (CRD) IS AN INDEPENDENT EXPERT ORGANISATION FOUNDED IN 1982 IN SWEDEN, WITH THE MISSION TO DEFEND PEOPLE’S CIVIL AND POLITICAL RIGHTS AND EMPOWER HUMAN RIGHTS DEFENDERS AT RISK WORLDWIDE. CRD HAS A PRESENCE ON FOUR CONTINENTS AND IS ACTIVE IN SOME OF THE WORLD’S MOST REPRESSIVE REGIONS. BY WORKING IN COLLABORATION WITH 200 LOCAL PARTNERS AND FOCUSING ON INNOVATION, THE GOAL IS TO ACHIEVE LONG-TERM SUSTAINABLE CHANGE.

Visiting Address: Sergels torg 12, floor 12, SE-111 57, Stockholm, Sweden, Post Address: P.O. Box 2173, SE-103 14, Stockholm, Sweden
Tel 08 545 277 30   Fax 08 411 68 55   info@civilrightsdefenders.org   www.crd.org   Org nr 802011-1442   Plusgiro/bankgiro 90 01 29-8