Större, bättre, ny: Peter Pan är tillbaka på Östersjön

TT-Lines premiefartyg "Peter Pan" som förlängdes med 30 meter på varvet i Bremerhaven, är åter igen förtöjd vid kajen i Trelleborg den 30 maj. Fartyget kommer omedelbart att sättas i trafik på linjerna mellan Trelleborg och Travemünde, Trelleborg och Rostock, samt Trelleborg och Swinoujscie. Den första överfarten för "Peter Pan" går till Skandinavienkai i Travemünde under natten till den 31 maj. "Vi är glada att kunna erbjuda våra kunder en förnyad, större och mer miljövänlig Peter Pan strax innan högsäsongen börjar", säger Eva C. Jönsson, fraktchef, TT-Line AB.

Redan före förlängningen var det svensk flaggade fartyget "Peter Pan" en av de mest miljövänliga färjorna i Östersjön, på grund av sitt dieselelektriska framdrivsystem. Trots detta blev fartyget utrustat med en ny, mer flödesoptimerad och mer bränsleeffektiv bulb under sin vistelse på varvet. Denna nya bulb konstruktion, tillsammans med den ökade lastkapaciteten, kommer att förbättra utsläppsbalansen i den redan miljövänliga TT-Line-flottan. Utsläppen per transporterad fordonsenhet på "Peter Pan" kommer att minskas med upp till 25% på grund av dessa åtgärder. De första resultaten från provturen, som utfördes strax utanför Helgolands Ö och norra delen av Danmark, bekräftade denna utsläppsminskning.

Till följd av förlängningen till nästan 220 meter total längd och installationen av ett extra lastdäck har "Peter Pan" ca 3000 last meter vilket innebär en ökad lastkapacitet med 25%. TT-Line kan därför erbjuda extra lastkapacitet på alla sina rutter.

"Särskilt våra passagerare uppskattar att vårt företag satsar på en miljövänlig fartygsdrift. Vi är mycket stolta över att kunna erbjuda våra kunder en förbättrad kapacitet ombord på vår nya "Peter Pan", säger Anette Wugk, HR chef, TT-Line AB.

Förutom den ökade lastkapaciteten på 3000 last meter för "Peter Pan" finns 220 bekväma hytter för en avkopplande överfart. Passagerarna kan spendera sin tid ombord på Östersjön färja med att äta och dricka i restaurangen eller i panoramabaren, besöka butiken, titta på Sky Sports live eller njuta av solen och utsikten från solterrassen. Under sommarmånaderna (15 juni till 2 september 2018) erbjuder TT-Line gratis barnunderhållning ombord Peter Pan, Nils Holgersson, Tom Sawyer, Huckleberry Finn och Nils Dacke. De professionella underhållningsvärdarna på TT-Line vet hur de ska roa sin livliga lilla besättning, barnen, och även deras föräldrar.

Presskontakt:
Anette Wugk, TT-Line AB
0410-56 268, anette.wugk@ttline.se

Hamngatan 9
231 22 Trelleborg

För fler bilder, vänligen besök: https://www.ttline.com/de/passage/tt-line/presse/bilddatenbank/

Bokning och information: www.ttline.com