Svensk nyhetsapp gör succé i Italien

Squid är en svenskutvecklad app som ska få unga att intressera sig för nyheter. Appen lanserades nyligen i Italien, Frankrike och Polen, och har den senaste veckan varit den näst mest nedladdade nyhetsappen i Italien. Nu siktar Squid på fler marknader i Europa och för att stötta den fortsatta expansionen har 3:s tidigare vd Nicholas Högberg, samt medieprofilerna Patrick Svensk och Joachim Berner engagerats i styrelsearbetet.

Squid är en nyhetsapp för unga som låter användaren klicka i sina intresseområden och sedan få matchande innehåll från nyhetssajter och bloggar snyggt förpackade direkt i mobilen.

Squid har under de senaste veckorna lanserats i Polen, Italien och Frankrike. Den senaste veckan har Squid varit den näst mest nedladdade nyhetsappen i Italien, där den dessutom korats av Apple till den näst bästa nylanserade appen alla kategorier.

– Trots att vi precis lanserat ser vi redan nu att vi träffat rätt i målgruppen. Majoriteten av användarna är mellan 18 och 30 år, och de som använder appen spenderar lång tid med den och klickar sig vidare till många artiklar, säger Johan Othelius, vd för Squid.

Efter den framgångsrika lanseringen siktar Squid på att lansera appen på fler marknader runt om i Europa. Målet är att nå 10 marknader under 2016.

För att stötta fortsatt expansion har Squid engagerat flera namnkunniga personer inom media och telekom i styrelsearbetet. Patrick Svensk, tidigare Zodiak och MTG; Nicholas Högberg, senast vd på telekomoperatören 3; och Joachim Berner, tidigare bland annat vd och chefredaktör för Dagens Nyheter, har under våren rekryterats till styrelsen.

– Vår mediekonsumtion har förändrats dramatiskt på senare tid, särskilt bland unga. Squid kan fylla en viktig funktion som länk mellan den unga generationens mobila beteende och nyhetsmedia. Vi är oerhört glada för att Patrick, Nicholas och Joachim tror på och kan hjälpa Squid att ta den platsen i det nya medielandskapet, säger Johan Othelius.

– Squid är en spännande app som kombinerar aktuella nyheter utifrån dina personliga intressen med en social komponent, vilket skapar förutsättningar att nå en bred publik, säger Nicholas Högberg.

Squid finns idag tillgänglig via App-store och Google Play i Polen, Italien och Frankrike.

För mer information vänligen kontakta
Johan Othelius, vd Squid
johan@squidapp.co
www.squidapp.co