Sveriges kockelit lagar jullunch för människor i hemlöshet

Den 18:e december är det dags för ”Jullunch för hemlösa” i Kungsträdgården i Stockholm. Några av Sveriges bästa kockar som Paul Svensson och Mathias Dahlgren är på plats och lagar lunchen som är gratis för människor som lever i utsatthet. För alla andra kostar lunchen 100 kronor – pengar som går till Stockholms Stadsmissions verksamheter. Bakom initiativet står Johan Turesson och Anders Sewerin från ”Smaka på Stockholm”.

På torsdag serveras årets viktigaste måltid i Kungsträdgården i Stockholm – en jullunch bestående av skinkmackor och julgröt. Lunchen är ett initiativ till förmån för Stockholms Stadsmission där människor som lever i utsatthet äter gratis medan resterande betalar 100 kronor. Samtliga intäkter går oavkortat till Stadsmissionens verksamheter.

– Det här är tredje året som vi drar ihop Jullunch för hemlösa. Det är fantastiskt att se hur människor engagerar sig i lunchen och bidrar med allt från tid till utrustning och råvaror. Det är ett riktigt och viktigt bevis på hur vi kan göra skillnad tillsammans, säger Anders Sewerin, initiativtagare till Jullunch för hemlösa.

– Vi uppmuntrar alla till att komma och äta årets godaste jullunch med oss på torsdag. Vi har det unika erbjudandet ”Ät en, betala för två” för alla som kan betala. Det blir god mat och stämningsfylld musik som ger en garanterad julkänsla. Alla som kommer är med och bidrar till vårt arbete med att göra Stockholm till en mänskligare stad, säger Sandra Axell, tf. Kommunikations- och insamlingschef, Stockholms Stadsmission.

Det här händer i Kungsträdgården den 18/12, kl. 11.00:

• Det bjuds på skinkmackor och gröt till människor i hemlöshet. Resterande betalar 100 kronor per portion, som oavkortat går till Stockholms Stadsmission.
  • Några av Sveriges bästa kockar lagar maten; Mathias Dahlgren, Sigrid Bárány, Paul Svensson, Magnus Persson, Micke Göransson, Lisa Lönner Pulkinnen, Sebastien Boudet, Jennie Walldén, Amir Kheirmand och Milos ”Mille” Malbasic.
  • Artister som uppträder är bland annat Lasse Lindbom, Janne Bark, Niklas Strömstedt, Wille Crafoord, Py Bäckman och Dan Hylander.

Möjligheten finns också att skänka julklappar till Stockholms Stadsmissions verksamheter. Det som tas emot är nya strumpor, raggsockor, underkläder, underställ, mössor och vantar, samt praktiska hygienartiklar som schampo, deodoranter och rakhyvlar. Besök www.stadsmissionen.se för övrig insamling.

För mer information, vänligen kontakta:
Anders Sewerin, initiativtagare till ”Jullunch för hemlösa” och grundare ”Smaka på Stockholm”,
070-75 64 707, Anders@cruyffinstitute.se

Sandra Axell, Tf. Kommunikations- och insamlingschef, Stockholms Stadsmission,
08-68 42 3058, sandra.axell@stadsmissionen.se

Om Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.