”Tillsammans gör skillnad” – Tankarna bakom Sveriges största julfirande nu i bokform

Boken Tillsammans gör skillnad sammanfattar tankarna bakom arrangemanget Jul i gemenskap – landets största julfest där människor som lever i hemlöshet, fattigdom eller ensamhet får möjlighet att fira jul på ett värdigt sätt. Medförfattare till boken är Stockholms Stadsmissions direktor Marika Markovits.

I boken Tillsammans gör skillnad sammanfattar redaktörerna Magnus Helmner, Carl Henric Svanell och Johan Holmdahl arbetet bakom jul i gemenskap. Evenemanget startades som ett alternativ julfirande för människor som lever i utsatthet och är nu Sveriges största julfest med runt 200 volontärer och nästan 1 500 gäster.

Som en rödtråd genom boken går tre teman: volontärers betydelse, att möta utsatthet och att möta sig själv. Tillsammans med bokens redaktörer Magnus Helmner (projektledare för Jul i gemenskap och föreningskonsulent på Ny Gemenskap), Carl Henric Svanell (präst) och Johan Holmdahl (utredare för Frälsningsarmén), medverkar Marika Markovits (direktor Stockholms Stadsmission), Ulla Marie Gunner (föreståndare Immanuelskyrkan), Monika Vikdahl (diakon), Eric Andersson (pastor i Filadelfiakyrkan, Stockholm), Magnus Bodin (diakon) och Hans-Erik Lindström (initiativtagare till Ny gemenskap).

Boken säljs på www.argument.se och kostar 179 kronor att köpa.

Varmt välkommen på release-evenemang för boken
När? Den 5 februari, klockan 19.30.
Var? På Klubb Manifest, Skånegatan 59, Stockholm.

För mer information vänligen kontakta:
Malena Bonnier, Stockholms Stadsmission,

malena.bonnier@stadsmissionen.se, 08-684 230 28

Om Stockholms Stadsmission

Stockholms Stadsmission är en ideell förening, fristående från stat, kommun och kyrka som samarbetar med kommun, landsting och andra ideella organisationer. Vi bedriver verksamheter för människor i hemlöshet och missbruk, barn, ungdomar och äldre. Stockholms Stadsmission bedriver också skolverksamhet och sociala företag. Arbetet utförs av anställd personal och volontärer. Verksamheten finansieras med gåvomedel från enskilda givare, företag, församlingar, fonder och stiftelser, bidrag från stat, kommun och landsting och intäkter från vår affärsverksamhet.