TT-Lines nya Green Ship blir det mest miljövänliga RoPax-fartyget i Östersjön

Bolag i TT-Line-koncernen har tecknat ett kontrakt om byggnation av ett nytt fartyg, ett så kallat Green Ship. Leveransen är planerad till 2022, med option på ytterligare ett fartyg. Beställningen gick till det kinesiska fartygsvarvet Jiangsu Jinling. Fartyget ska användas i TT-Lines linjenät i Östersjön.

Fartyget, som blir 230 meter långt och 31 meter brett, ska optimeras vad gäller effektivitet och flexibilitet. Jämfört med förra generationens RoPax-fartyg kommer TT-Lines Green Ship att sänka utsläppen med mer än 50 procent utan att behöva sänka hastigheten.

Detta framtidssäkrade dual fuel-fartyg kan drivas med LNG (flytande naturgas). Jämfört med dieselbränsle ger LNG upphov till mindre koldioxidutsläpp och avger inte något sot vid förbränning, vilket innebär mycket låga partikelutsläpp. LNG är också nästan helt svavelfri och har låga utsläpp av kväveoxid.

”Sjötransporter är det mest miljöeffektiva sättet att transportera gods. TT-Line kommer att sätta en ny standard när det gäller att sänka de skadliga utsläppen genom att välja LNG som bränsle för sitt innovativa Green Ship.  Med sin avancerade och framtidsorienterade teknologi blir Green Ship det mest miljövänliga RoPax-fartyget inom vårt geografiska verksamhetsområde”, säger Bernhard J. Termühlen, VD TT-Line.

TT-Lines nya fartyg bygger på bolagets framgångsrika Green Ship-koncept och ska rymma 800 passagerare och mer än 200 lastbilar och trailers. Vid utformningen av fartyget har det lagts särskild vikt vid flexibilitet och snabba turnaround-anlöp i hamnar.

”Vi räknar med en fortsatt växande efterfrågan på korta sjötransporter i Östersjön. Med denna investering kan vi tillgodose våra kunders behov och stötta deras tillväxt på ett ännu mer effektivt sätt. Samtidigt erbjuder detta fartyg en modern och komfortabel resa för våra passagerare i kombination med den mest miljövänliga transportlösningen”, säger Hanns H. Conzen, VD TT-Line.

Bildtext:
Första profilbilden på TT-Lines framtidssäkrade Green Ship, som kommer att levereras under 2022.

TT-Line AB, Anette Wugk

Hamngatan 9, 231 22 Trelleborg
Telefon 0410-56268
E-postadress: anette.wugk@ttline.se

TT-Line erbjuder det tätaste linjenätet för direkttrafik till och från södra Sverige. Med sex moderna fartyg och upp till 17 avgångar per dag förbinder TT-Line de största tyska Östersjöhamnarna Travemünde och Rostock, polska Świnoujście och litauiska Klaipėda med Sveriges sydligaste transportnav Trelleborg. TT-Line, som grundades 1962, är marknadsledande inom passagerar- och godstransport mellan Tyskland och Sverige. Sedan 2015 drivs alla TT-Lines fartyg i enlighet med IMO:s (Internationella sjöfartsorganisationen) nya regelverk för utsläppsreducering. Tre av sex färjor drivs med miljövänligt fartygsbränsle med en svavelhalt på högst 0,1 procent. Nils Holgersson, Peter Pan och Nils Dacke har även utrustats med scrubbers som avsevärt reducerar både svavel- och partikelutsläpp.  Med strömlinjeformade skrov och bränsleeffektiv hastighetshantering har TT-Line även lyckats minska CO2-avtrycket. TT-Lines teknik- och miljöarbete har redan belönats med flera utmärkelser.