Undersökning ger bilmusiken ett ansikte: Svenskarna spelar helst Springsteen under bilsemestern

Bruce Springsteen är aktuell med flera konserter i Sverige i dagarna och han är onekligen populär hos oss svenskar. Så även när vi väljer vilken artist vi helst spelar under bilsemestern. Bruce Springsteen hamnar på första plats som den artist som spelas mest i svenskarnas bilstereos, följt av Tomas Ledin, ABBA och Magnus Uggla. Det visar en ny undersökning utförd av undersökningsföretaget Netigate på uppdrag av TT-Line.

TT-Line, som bedriver färjetrafik mellan Sverige och Tyskland, har tillsammans med Netigate undersökt svenskarnas tankar om bilsemestern i Europa. Undersökningen visar att 26 procent av svenskarna planerar att åka på bilsemester i Europa under 2013. Det är med andra ord ett flertal som drömmer sig bort. Men vad ska vi lyssna på för musik i bilen?

På den öppna frågan om vilken känd artist svenskarna helst lyssnar på medan de upplever Europa i sin bil får Bruce Springsteen flest röster.

–      Bruce Springsteen representerar frihet och har en skön road trip-känsla över sin musik. Hälften av alla som har svarat på undersökningen väljer att åka på bilsemester just för att det är ett friare alternativ. Bruce och bilsemester är en bra match, säger Tony Hansson, marknadsansvarig på TT-Line.

Topplista: Artister som svenskarna helst spelar under bilsemestern
1. Bruce Springsteen
2. Tomas Ledin
3. ABBA
4. Magnus Uggla

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av Netigate på uppdrag av TT-Line. 1 137 svenskar, mellan 18-90 år, svarade på frågor om bilen och bilsemestern i januari 2013. Respondenterna är spridda geografiskt över hela landet.

För mer information om undersökningen vänligen kontakta:
Karolina Israelsson, presskontakt TT-Line passagerartrafik, 073-338 86 24, karolina@rippler.se

För mer information om TT-Line vänligen kontakta:
Tony Hansson, marknadsansvarig TT-Line, 0410 562 56, tony.hansson@ttline.se

Om TT-Line
TT-Line förbinder Sverige med Tyskland sedan 1962. Med cirka 650 000 passagerare och 350 000 fraktenheter per år är rederiet marknadsledare på passagerar- och godstrafik mellan länderna. De sex fartygen går upp till 14 gånger dagligen mellan Trelleborg och Travemünde eller Rostock. TT-Lines miljövänliga fartyg ingår i Green Ships och rederiets engagemang för en ren miljö och effektiva transportlösningar har erkänts upprepade gånger. Utsläppen av svaveldioxid uppfyller EU:s och internationella krav.

TT-Line erbjuder en ny, flexibel och smart prissättning för resor. Priserna baseras på tidpunkten för bokningen och platstillgången på den aktuella avgången, vilket gör att det ofta finns pengar att spara för den som bokar tidigt. Läs mer på www.ttline.com.