EU behöver en gemensam strategi för testbäddar

Europas konkurrenskraft och innovationsförmåga kan stärkas om vi blir bättre på att nyttja den gemensamma resurs som medlemsländernas testbäddar är. För det krävs en gemensam EU-strategi, det sa RISE vd Pia Sandvik när hon talade vid EARTO:s årliga policykonferens i Bryssel den 16 oktober.

EARTO är en samarbetsorganisation för Europas tekniska forskningsinstitut. Den 16 oktober arrangerade EARTO sin årliga policykonferens, i år på temat “Towards Horizon Europe: EU Cross-Border Collaborative & Applied Research”. Horizon Europe är EU:s kommande ramprogram för forskning och innovation. En viktig del för att stärka unionens innovationskraft är hur Europas testbäddar bättre kan nyttjas över gränserna inom EU.

Bland andra medverkade Portugals forskningsminister Manuel Heitor och EU-kommissionären Carlos Moedas, som ansvarar för forskning och innovation.

RISE vd Pia Sandvik var en av talarna på konferensen och hon betonade betydelsen av att Europas näringsliv får förutsättningar att nyttja medlemsländernas testbäddar över gränserna.

- EU har idag en gemensam strategi för forskningsinfrastruktur men saknar en strategi för testbäddar. Testbäddar kan stärka det europeiska näringslivets konkurrenskraft och innovationsförmåga och det behövs en strategi som säkerställer att vi fullt ut nyttjar den resurs som testbäddarna är, sa Pia Sandvik.

- En gemensam strategi behöver kartlägga de testbäddar som finns, prioritera de investeringar som behöver göras, säkerställa att små- och medelstora företag får tillgång till testmiljöerna samt innehålla en finansiering från EU i nivå med vad man planerar att spendera på forskningsinfrastruktur i Europa, sa Pia Sandvik.