Nya forskningsrön kring möjligheten för liv på planeten Mars

Det organiska kol som finns på planeten Mars kan härstamma från elektrokemiska reaktioner mellan salta vätskor och vulkaniska mineraler. Det avslöjar en analys av tre meteoriter från Mars som har genomförts av ett internationellt forskarteam där Sandra Siljeström från RISE ingått. Resultaten publiceras i Science Advances.

Forskarteamets analys av tre meteoriter från Mars visar att de innehåller av organiskt kol som är likt de organiska kolföreningar som tidigare upptäckts på Mars.

2012 slog forskare, från bland annat RISE, fast att det organiska kol som upptäckts på meteoriter från Mars inte har ett biologiskt ursprung. Den nya forskningen har syftat till att ta reda på hur organiskt kol bildats på Mars, något som är av intresse för att förstå förutsättningarna för liv på planeten.

Med hjälp av avancerad mikroskopi och spektroskopi har forskarteamet kunnat slå fast att meteoriternas organiska kolföreningar kan bildats med hjälp av elektrokemiska reaktioner mellan salta vätskor och vulkaniska mineraler.

Sandra Siljeström, forskare på RISE, har gjort karaktäriseringen av det organiska kolet med hjälp av avancerad mikroskopi.

- Det unika med studien är att vi nu har en förklaringsmodell för hur organiska molekyler kan ha bildats på Mars. Det har varit möjligt att få fram tack vare en kombination av olika avancerade tekniker. Kunskapen går att applicera på andra planeter och kan även vara relevant för att förstå hur livet på jorden bildades, säger Sandra Siljeström.

Teamet har bestått av forskare från The Carnegie Institution for Science, GFZ German Research Centre for Geosciences, NASA Johnson Space Center, Rensselaer Polytechnic Institute, NASAs Goddard Space Flight Center, USRA-Science and Technology Institute, Lawrence Berkeley National Laboratory samt University of Leeds.

Forskarna har stöttats av svenska Rymdstyrelsen och Vetenskapsrådet samt NASA, Helmholtz Recruiting Initiative och Department of Energy’s Office of Basic Energy Sciences.

Resultaten publiceras i Science Advances: http://advances.sciencemag.org/content/4/10/eaat5118

Sandra Siljeström, forskare, RISE: 010-516 52 69 eller sandra.siljestrom@ri.se