• RISE/

RISE och L'Oreal Research and Innovation har utvecklat en ny metod för att studera penetration av främmande ämnen i huden

Vid utveckling av kosmetiska produkter är det viktigt att veta om föreningar tränger in i huden och i så fall var de hamnar. Utmaningen med befintliga metoder är att skilja de kosmetiska ingredienserna från de naturliga, och ofta liknande, föreningar som huden består av, för att bestämma exakt var i huden de hamnar.

Teamen från RISE och L'Oreal Research and Innovation kombinerade avancerade tekniker för att undersöka hur substanser som appliceras på huden kan penetrera hudens barriär. Detta genom att kvantifiera koncentrationen av ämnet i tre huvudskikt: stratum corneum, underliggande epidermis och dermis, och sedan med hjälp av ett hudtvärsnitt i detalj lokalisera ämnet med en typ av kemiskt mikroskop.

- Vi har analyserat hudens tvärsnitt med en metod som heter ToF-SIMS. Detta gör det möjligt för oss att få bilder som visar fördelningarna i hudtvärsnittet av de olika ämnen som applicerats på huden. Vi kan se hur långt ett ämne tränger in i huden, var det hamnat och om det binder till någon speciell struktur i huden, säger Peter Sjövall, forskare vid RISE och huvudförfattare till den artikel som publicerats i Scientific Reports.

Dessutom möjliggör detta tillvägagångssätt att man samtidigt kan följa hudens naturliga beståndsdelar, såsom ceramider, vilka är kända för att spela en viktig roll i hudbarriärfunktionen.

- När det gäller kosmetisk produktutveckling är det nödvändigt att kontrollera exakt lokalisering av aktiva föreningar i de övre hudlagren och hur de interagerar med endogena strukturer, säger Gustavo S. Luengo, forskare vid L'Oréal Research and Innovation och medförfattare av artikeln.

Detta nya tillvägagångssätt kan tillämpas på studier av dermatologiska eller transdermala ämnen som är mottagliga för att nå de djupaste skikten av huden. För första gången kan man på ett enda hudprov få information om substanskoncentration, lokalisering och cellulära interaktioner.

- I ett bredare perspektiv är det intressant för alla som är involverade i hudforskning och topiskt applicerade produkter som läkemedel, för att se om och hur de ingående komponenterna tränger in, säger Lisa Skedung, forskare vid RISE och medförfattare av artikeln.

Studien publiceras i tidskriften Scientific Reports, med titeln "Imaging the distribution of skin lipids and topically applied compounds in human skin using mass spectrometry."

För mer information kontakta:
Peter Sjövall: +46 10 516 52 99, peter.sjovall@ri.se

Lisa Skedung: +46 10 516 60 16, lisa.skedung@ri.se