• RISE/

RISE tar plats i europeisk satsning för innovation inom tillverkningsindustrin

European Institute of Innovation & Technology, EIT, har beslutat att satsa 450 miljoner Euro för att skapa det nya EIT Manufacturing. Pengarna går till ett konsortium där AB Volvo, Chalmers, RISE och Sandvik samarbetar med 46 andra EU-partners.

Målet med EIT Manufacturing är att lyfta europeisk industri till en så hög nivå att EU kan möta den globala konkurrensen om kunder och jobb kring tillverkningsindustrin. Genom att knyta samman företrädare för industri, akademi och institut ska EIT Manufacturing skall skapa innovationsmiljöer, utbildningar och fortbildningsinsatser.

Med parternas medfinansiering omfattar investeringen totalt två miljarder euro. Strategiska mål är att träna upp medarbetare och engagera studenter, bygga effektivare innovationssystem, genomdriva full digitalisering, sätta individuella kunders efterfrågan i fokus och göra industritillverkning och produkter säkrare, mer miljövänliga, mer hälsosamma och hållbara ur alla tänkbara aspekter.

Huvudkontoret för EIT Manufacturing placeras i Paris. Programmets fem innovationscentra skall finnas i Göteborg samt i Wien, Milano, Bilbao och Darmstadt.

- RISE bidrar med en bred produktionskompetens inom bland annat additiv tillverkning, avancerade material, automation och digitalisering. Vi är vana vid att implementera lösningar i producerande företag, vilket vi tidigare visat genom bland annat Produktionslyftet, säger Elisabeth Sagström, avdelningschef och RISE representant i konsortiet.

- Att tillgängliggöra testbäddar är avgörande för europeisk konkurrenskraft. Som institut är det vår roll att omsätta forskning till innovation och tillväxt hos tillverkande företag, inte minst små och medelstora företag, säger John Rune Nielsen, Forsknings- och Affärsutvecklingsdirektör, RISE.

RISE är sedan tidigare engagerat inom EIT Climate-KIC, EIT Digital, EIT Health, EIT Innoenergy och EIT Raw materials.

För mer information, kontakta:
Elisabeth Sagström, avdelningschef RISE: 031-706 60 67, elisabeth.sagstrom@ri.se