Optionsprogram till anställda i RLS Global AB

Enligt beslut från extra bolagsstämman den 21 januari 2016 har nu tilldelning skett av 208 000 teckningsoptioner till anställda enligt teckning på teckningslista.

Styrelsen beslöt efter bolagsstämmans godkännande att tilldela Kenth Hanssen 50 000 teckningsoptioner, Ulrica Almhöjd 40 000 teckningsoptioner, Magnus Olsson 40 000 teckningsoptioner, Annelie Skafte Persson 40 000 teckningsoptioner, Eva Sheingold 19 000 teckningsoptioner och Kristina Runge 19 000 teckningsoptioner. Varje teckningsoption ger rätt att teckna en ny aktie i bolaget. De nya aktierna skall ge rätt till utdelning första gången på den avstämningsdag för utdelning, som infaller närmast efter det att teckning verkställts.

Motiven för beslutet och skälen till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att Bolaget bedömer att det är positivt för Bolagets långsiktiga utveckling att anställda erbjuds möjlighet till delägande genom ett incitamentsprogram.

Tilldelningen grundar sig på beslut vid extra bolagsstämma 21 januari 2016 att utge 208 000 teckningsoptioner. Teckningen har utnyttjats till 100 %. Detta innebär att aktiekapitalet kommer att öka med 23 502 kronor (förutsatt nuvarande kvotvärde och att ingen omräkning skett enligt de fullständiga villkoren för incitamentsprogrammet Teckningsoptioner 2016/2019).

Betalning kommer att erläggas senast 4 mars 2016 med 0,24 kronor per teckningsoption (vilket har beräknats med tillämpning av Black & Scholes modell), totalt 49 920 kronor, motsvarande 0,4 % av antalet aktier. Varje teckningsoption berättigar till teckning av en aktie till en teckningskurs om 9,30 kronor per aktie.

Teckningsoptionerna kan utnyttjas genom anmälan om teckning av nya aktier under tiden från och med 15 januari 2019 till och med 15 februari 2019. För det fall köparens anställning hos bolaget upphör före teckningsperioden gäller följande:

a)       I det fall köparen säger upp sig, återköps optionerna till inköpspris.
b)       I det fall köparen blir uppsagd på grund av arbetsbrist, äger köparen rätt att behålla optionerna.
c)       I det fall köparen blir avskedad eller agerat illojalt mot bolaget, förfaller optionsrätten utan ersättning.
d)       Alla optioner måste lösas in senast tre månader efter att de löpt ut.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Kenth Hanssen, VD RLS Global AB
E-mail: kenth.hanssen@rlsglobal.se

RLS Global AB är ett medicintekniskt bolag inom Life Science, inriktat på att ta fram vävnadsbevarande produkter och kostnadseffektiva behandlingar. Baserat på vår unika kloraminkompeten, utvecklar och säljer vi biokemiska produkter för några av våra vanligaste folksjukdomar inom sår-och dentalvård. RLS har en portfölj av starka varumärken, bland andra ChloraSolv™, Perisolv®, Carisolv® och Kindersolv®. Bolaget är noterat på AktieTorget. Läs mer på www.rlsglobal.se.

RLS Global AB, Sörredsbacken 20, 418 78 Göteborg, tel 031-780 68 20,
e-mail customer@rlsglobal.se