Departments & Stores storsatsar och utvecklarverksamheten på NK

I samband med NKs satsning på en övergripande uppgradering gör även RNB-ägda Departments & Stores en omfattande satsning och bygger om ett stort antal avdelningar på NK samt utvecklar och vässar varumärkesmixen.

Departments & Stores (”DSE”) är en ledande aktör för koncept inom lyx- & premiumsegmentet med en varumärkesportfölj på ca 600 varumärken. Den huvudsakliga verksamheten bedrivs på NK genom 42 avdelningar inom Kosmetik, Juvel, Accessoarer samt mode för Dam, Herr och Barn. I och med NKs övergripande uppgradering byggs ett stort antal avdelningar om och så gott som samtliga avdelningar kommer att få en uppgraderad varumärkesmix. Detta innebär en betydande utvecklingssatsning för DSE.

”Vi är positiva och förväntansfulla inför den utveckling som nu sker inom NK. Det är ett omtag och innebär strategiskt viktig utveckling som kommer att förstärka NKs premiumposition och tydligare positionera NK som en shoppingdestination i absoluta framkant. Kundernas efterfrågan på såväl varumärken som köpupplevelser i toppklass ökar även i den fysiska handeln - vilket gör uppgraderingen ännu mer relevant. Vi är övertygade om att den uppgradering som vi nu gör kommer att bli gynnsam för kunderna såväl som för oss och NK”, säger Magnus Håkansson, Koncernchef RNB.

Ombyggnationerna har redan startat och först ut blir en ny accessoarsavdelning på gatuplan. Näst på tur är ombyggnation och flytt av Juvelsalongen samt en storsatsning på Kosmetik.

”Vår satsning på Skönhet känns väldigt spännande där vi nu kommer att utöka ytan med 75 procent för att kunna erbjuda ytterligare 30-40 premiumvarumärken i internationell toppklass, varav mer än hälften kommer att vara unika för NK i Sverige. Vi kommer att fortsätta vår satsning på kunskap och service i världsklass för att guida våra kunder rätt till det absolut bästa inom skönhet”, säger Martina Wernemar, Sortimentschef på DSE.

Uppgraderingen av varumärkesmixen har redan påbörjats inom alla områden med ett flertal nya premiumvarumärken som lanseras redan under våren.

”Normalt byter vi ut ca 20 procent av våra 600 varumärken årligen för att skapa nyhetsvärde och vara så attraktiva som möjligt för våra kunder på NK. Nu ökar vi takten ytterligare. Vi ser fram emot att få berätta mer om våra nya, spännande varumärken inom kort!”, fortsätter Martina Wernemar.

Denna information är sådan information som RNB RETAIL AND BRANDS AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarkanden. Informationen lämnades geno nedanstående kotanktpersons försorg, för offentliggörande den 13 februari 2018 klockan 17:30.

08-410 520 02,

RNB RETAIL AND BRANDS äger, driver och utvecklar butiker och e-handel inom mode, konfektion, accessoarer, juveler och kosmetik. Fokus är att ge en service och köpupplevelse utöver det vanliga. Försäljning bedrivs genom koncepten Brothers, Man of a kind och Polarn O. Pyret. Inom affärsområdet Departments & Stores drivs avdelningar på varuhuset NK i Stockholm och Göteborg. Koncernen har närmare 270 butiker och e-handelsplatser i 10 länder. RNB RETAIL AND BRANDS aktie är sedan 2001 noterad på Nasdaq Stockholm under symbolen RNBS.