Internationaliseringen av Polarn O. Pyret fortsätter – master franchiseavtal tecknat för Estland och Lettland

Polarn O. Pyret har tecknat ett master franchiseavtal för Estland och Lettland. Master franchisetagare är Swed-Baltic OÜ, vars huvudägare har en stor erfarenhet inom detaljhandel på dessa marknader. Polarn O. Pyret har sedan tidigare tecknat ett master franchiseavtal för den norska marknaden.

Etableringen sker genom den estniska master franchisetagaren Swed-Baltic OÜ, vars huvudägare tidigare framgångsrikt har lanserat det italienska varumärket Terranova i Estland och Lettland och har därutöver verksamhet i Danmark. Initialt planeras fyra butiker – två i Tallinn och två i Riga – med invigning av den första butiken i Tallinn under våren 2005. ”Intresset från personer och företag som vill lansera Polarn O. Pyret på nya marknader är stort”, säger Cecilia Tufvesson Marlow, VD Polarn O. Pyret. ”Att valet denna gång har fallit på Estland och Lettland är en kombination av flera faktorer. Dessa länder är en del av vår närmarknad och tillhör dessutom de snabbast växande ekonomierna i Europa. Tillströmningen av turister är stor och köpkraften ökar kraftigt, nya shopping-gallerior växer fram i rask takt och efterfrågan på kvalitet är stor. Sammantaget ser vi därför en betydande potential för ett strakt varumärke som Polarn O. Pyret”, avslutar Cecilia Tufvesson Marlow. Parallellt med den fortsatta internationaliseringen av Polarn O. Pyret, fortskrider expansionen i Norge enligt plan. Under våren 2005 öppnas en Polarn O. Pyret-butik i Stavanger, vilken är den femte butiken i Norge sedan lanseringen i oktober 2003. För ytterligare information, vänligen kontakta: Cecilia Tufvesson Marlow, VD Polarn O. Pyret, tel. 08-670 95 34, e-post: cecila.tufvesson@rnb.se Mikael Solberg, VD RNB Retail and Brands, tel. 08-670 95 99, e-post: mikael.solberg@rnb.se

RNB RETAIL AND BRANDS äger, driver och utvecklar butiker och e-handel inom mode, konfektion, accessoarer, juveler och kosmetik. Fokus är att ge en service och köpupplevelse utöver det vanliga. Försäljning bedrivs genom koncepten Brothers, Man of a kind och Polarn O. Pyret. Inom affärsområdet Departments & Stores drivs avdelningar på varuhuset NK i Stockholm och Göteborg. Koncernen har närmare 270 butiker och e-handelsplatser i 10 länder. RNB RETAIL AND BRANDS aktie är sedan 2001 noterad på Nasdaq Stockholm under symbolen RNBS.