Lina Söderqvist blir ny vd för Departments & Stores

Lina Söderqvist har utsetts till ny vd för Departments & Stores och medlem av koncernledningen i RNB RETAIL AND BRANDS. Lina kommer närmast från positionen som marknadschef för Åhléns. Hon tillträder sin nya tjänst senast den 16 april, 2018. Från och med 1 december fram till Linas tillträde tar Nanna Hedlund ett utökat ansvar som t f vd för Departments & Stores tillika till rollen som vd för Polarn O. Pyret.

Lina Söderqvist är 47 år och har sedan 2015 arbetat på Åhléns i rollen som marknadschef, ett arbete för vilket hon i mitten av oktober vann utmärkelsen ”Sveriges Bästa Marknadschef 2017”. Mellan åren 2012-2015 var Lina marknadsdirektör på Björn Borg och dessförinnan har hon bl.a. varit vd för reklambyrån King. Lina Söderqvist är civilekonom från Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet.

- Jag är mycket glad att ha rekryterat Lina till rollen som vd för Departments & Stores och medlem av koncernledningen i RNB. Lina har en gedigen bakgrund som ledare inom detaljhandel och reklam med erfarenhet av marknadsföring, verksamhetsutveckling och e-handel. Rekryteringen av Lina innebär att vi får en person som kan vidareutveckla Departments & Stores verksamhet på NK-husen i Stockholm och Göteborg i nära samarbete med AB NK, säger Magnus Håkansson, vd och koncernchef RNB RETAIL AND BRANDS.

-Nanna borgar, i teamwork med ledningsgruppen, för att säkra kontinuitet i övergångsperioden, avslutar Magnus Håkansson.

Denna information är sådan information som RNB RETAIL AND BRANDS AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 2 november 2017 klockan 15.00.

Magnus Håkansson, CEO, RNB RETAIL AND BRANDS AB
08-410 520 02, 0768 87 20 02,
e-post: magnus.hakansson@rnb.se

RNB RETAIL AND BRANDS äger, driver och utvecklar butiker inom mode, konfektion, accessoarer, juveler och kosmetik med fokus på service och köpupplevelse utöver det vanliga. Försäljning bedrivs i huvudsak i Skandinavien genom butikskoncepten Brothers och Polarn O. Pyret, samt i butiker på varuhusen NK i Stockholm och Göteborg. RNB RETAIL AND BRANDS har verksamhet i 10 länder. RNB RETAIL AND BRANDS aktie är sedan 2001 noterad på Nasdaq Stockholm.

RNB RETAIL AND BRANDS äger, driver och utvecklar butiker inom mode, konfektion, accessoarer, juveler och kosmetik med fokus på service och köpupplevelse utöver det vanliga. Försäljning bedrivs i huvudsak i Skandinavien genom butikskoncepten Brothers & Sisters och Polarn O. Pyret. Dotterbolaget Departments & Stores har omfattande verksamhet på varuhusen NK i Stockholm och Göteborg. RNB RETAIL AND BRANDS har verksamhet i 11 länder. RNB RETAIL AND BRANDS aktie är sedan 2001 noterad på Nasdaq OMX Nordic