DELÅRSRAPPORT Q3 - 2016

FINANSIELL ÖVERSIKT KVARTAL TRE

• Totala intäkter uppgick till 78 462 TSEK (68 180)
  • Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till 1 188 TSEK (1 105)
  • Rörelseresultatet efter avskrivningar uppgick till 600 TSEK (522)
  • Periodens resultat uppgick till 481 TSEK (295)
  • Resultat per aktie 0,07 SEK (0,00)

FINANSIELL ÖVERSIKT DELÅR, JANUARI – SEPTEMBER

• Totala intäkter uppgick till 222 130 TSEK (171 949)
  • Rörelseresultatet före avskrivningar uppgick till 870 TSEK (2 260)
  • Rörelseresultatet efter avskrivningar uppgick till -893 TSEK (707)
  • Periodens resultat uppgick till -1 143 TSEK (237)
  • Resultat per aktie 0,00 SEK (0,00)

NULÄGESRAPPORT

Angel Bliss
Q3 har varit en intensiv period. Vi har deltagit i flera viktiga mässor, knutit till oss nya återförsäljare, agenter och distributörer. Vi märker nu hur ringarna på vattnet sprider sig. Childrens Showcase i Singapore är t.ex en av våra nya distributörer som gett positiv feedback genom att skaffa oss nya återförsäljare. Intresset är enligt Childrens Showcase stort och vi väntar nu på responsen från de övriga länder där de är verksamma.

I november 2015 började vi med hjälp av Business Sweden i Chicago att undersöka möjligheterna för Angel Bliss på den amerikanska marknaden. Rapporten visade att det finns potential i olika branscher där. Under våren och sommaren har vi även varit i kontakt med kollegor på den amerikanska marknaden där vi bland annat diskuterat uppköp av bolag, samarbeten med agenter eller distributörer, samt vilka mässor som skulle passa vårt bolag. Vi har nu tagit fram en lista på potentiella distributörer och agenter och vi står nu i färd med att skicka prover till dem. Målet är att inleda ett mötesprogram under hösten/våren där vi kan träffas och diskutera eventuellt partnerskap. Arbetet vi gjort för att hitta agenter och distributörer i Europa under 2016 har gett oss värdefulla erfarenheter som vi nu använder oss av i det fortsatta arbetet med att hitta samarbetspartners på den amerikanska marknaden.

Konsumentförpackningen för Angel Bliss är på plats vilket betyder att vi har börjat bearbeta varuhus och större kedjor vilka vi anser lämpliga för att sälja denna produkt, både i Sverige och i övriga Europa. Vi räknar med att försäljningen kommer hamna under både 2016 och 2017.

Kollektionen med klockor från Angel Bliss har tagits emot väl bland återförsäljarna. Med denna för oss nya produkt känner vi oss nöjda då vi i skrivande stund har lanserat klockorna i ca 50 butiker.

Friman
Varumärket Friman står för bra priser och samtidigt trendigt till både dam och herr i alla åldrar. Med en trogen krets av återförsäljare i Sverige och Finland har vi nu börjat prova oss fram på den irländska marknaden. I början av oktober körde vi en säljrunda där våra befintliga återförsäljare av Angel Bliss fick en presentation av varumärket Friman. Detta togs emot positivt och vi knöt till oss nya återförsäljare för märket, vilket känns bra för fortsatta beslut gällande utvecklingen av varumärket Friman.

Rock By Sweden
De flesta av våra återförsäljare finns i Sverige och försäljningen flyter på. Positiv respons har även nu kommit från vår agent i Finland och det börjar komma nya återförsäljare där. På den irländska säljrundan i början av oktober presenterade vi även RBS. Det resulterade i våra första återförsäljare för RBS på Irland. Målet är nu att sälja in RBS på våra 10 bästa irländska återförsäljare för Angel Bliss före jul.

VJ Since 1890
Under hösten har vi fått bra respons från återförsäljare på den nya smyckekollektionen i silver. Vi är därmed i fas med den satsning vi gjorde för att komma tillbaka på marknaden med VJ Since 1890 och det som märket är känt för, klassiska och stilrena smycken i silver.

Under november månad kommer vi att leverera de första kollektionerna av vigsel- och förlovningsringarna By Magdalena Graaf.

Ädelmetallhandeln
Den senaste tiden har vi knutit till oss nya kunder på metallsidan vilket har resulterat i en stor omsättningsökning. Gulddeal.se har nu öppnat ut mot marknaden och jobbet med våra återförsäljare är igång. Även intresset för investeringsguld har ökat i form av ökad handel med guldtackor. Metallavdelningen är ett allt starkare ben att stå på och vi jobbar nu för att butikerna skall se vårt bolag som det självklara valet för handel med ädelmetall.

E-handel och hemsidor
I skrivandets stund har planering för en nysatsning av företagets hemsidor påbörjats. Vi har dessutom tidigare kommunicerat om att starta e-handelsshop mot konsument. Då vi vill att våra medier mot återförsäljare och konsument skall ha en röd och klar tråd som går i symmetri med varandra, har automatiskt den planerade
e-handelsshopen mot konsument senarelagts. Ytterligare information angående nysatsningen för bolagets hemsidor kommer inom kort.

Investor-relationer
Den sista september 2016 hade Robert Friman International AB totalt 2725 st aktieägare från 11 länder.
Samma tidpunkt 2015 hade bolaget totalt 770 st aktieägare.

FINANSIELLT

Totala intäkter för Q3 är på 78,5 MSEK (68,2 MSEK) med ett resultat före avskrivningar på 1 188 TSEK (1 105 TSEK).

Under årets 9 första månader hade vi totala intäkter på 222 MSEK (172 MSEK). Den höga omsättningsökningen beror på handeln med ädelmetall. Under årets 9 första månader har vi ett resultat före avskrivningar på 870 TSEK (2 260 TSEK).

Nu när kvartal 3 avslutats har vi vänt resultatet före avskrivningar från negativt till positivt och med detta känner vi oss nöjda. Den satsning vi gör för att etablera oss på den utländska marknaden försvårar i och för sig att prognostisera när de positiva effekterna skall realiseras. Dock vi känner att vi nu börjar hamna på rätt spår och har fortfarande siktet inställt på ett resultat för 2016 på 4 MSEK före avskrivningar.

EN FRAMÅTBLICK

Fokus är självklart att prestera och resultatmässigt avsluta året 2016 på bästa sätt. Julen är tiden på året då det konsumeras mest i handeln och historiskt sett är Q4 det kvartal där vi har mest omsättning på smycken.

Vi har nu börjat diskutera, planera och prognostisera för 2017 och 2018. Det är spännande och intressanta diskussioner vi har för framtiden:
– Vart vi geografiskt vill ta våra varumärken och vad det kommer innebära för vårt bolag.
– Bli ännu starkare på ädelmetallsidan och få ut vårt nya varumärke gulddeal.se.
– Utveckling av hemsidor och sociala medier samt synas mer i media.

Vi har nyligen inlett ett samarbete med en e-handelsshop för våra varumärken VJ Since 1890 och Rock By Sweden. Våra smycken kommer med omgående start och under en tremånadersperiod att synas i deras reklam på tv3 och Kanal 5. Detta är en första del av den plan vi nu sätter för att synas mer i media.

SUMMERING

Fortsatt bra magkänsla och jag ser framtiden med glädje och positivism, både i närtid och på sikt.

Björn Friman - Verkställande direktör
7 november 2016

För ytterligare information:

Björn Friman, VD

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Robert Friman International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 november 2016 kl. 08.30.

Taggar: