RF Int - Pressmeddelande  - med anledning av Skatteverkets beslut

Robert Friman & Co AB (”Dotterbolaget”), dotterbolag till Robert Friman International AB (publ) (”Moderbolaget”), har idag mottagit ett beslut från Skatteverket (SKV) gällande återbetalning av moms för ädelmetallhandeln.

Enligt beslutet skall Robert Friman & Co AB vägras avdrag för ingående moms för perioden januari 2015 – februari 2017 med total 66 219 716 kr. Beslutet innebär även att Dotterbolaget påförs skattetillägg om totalt 10 041 790 kr samt ränta 1 015 013 kr.

Robert Friman & Co AB kommer överklaga SKV´s beslut till förvaltningsrätten samt begära anstånd med betalning av de beslutade beloppen.

Som tidigare kommunicerats fick Robert Firman & Co AB i augusti 2017 ett förslag till beslut där SKV vägrar Dotterbolaget avdrag för ingående moms gällande ädelmetallhandeln för perioden januari 2015-februari 2017 med totalt 66 945 339 kr samt att påföras ett skattetillägg om totalt 10 041 790 kr. Dotterbolaget fick tillfälle att yttra sig om förslaget, yttrande lämnades in till SKV den 18 augusti 2017.

Styrelsen för Robert Friman International AB (publ) kommer snarast att meddela marknaden sin bedömning av vad detta innebär för Moderbolaget och koncernen.

Kontaktperson: Johan Widström styrelseordförande

Bolagets Certified Adviser (”CA”) är Partner Fondkommission AB. Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Robert Friman International AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 september 2017 kl. 15.45.