ROBERT FRIMAN INT. AB (PUBL) KVARTALSRAPPORT - Q2, 2017

Finansiell översikt

FINANSIELL ÖVERSIKT KVARTAL TVÅ (TSEK)

• Totala intäkter uppgick till 41 802 (67 512)
  • Rörelseresutatet före avskrivningar uppgick till -1 816 (-452)
  • Rörelseresutatet efter avskrivningar uppgick till -2 407 (-1 036)
  • Periodens resultat uppgick till -2 456 (-1 109)
  • Resultat per aktie -0,36 (-0,16)

FINANSIELL ÖVERSIKT HALVÅRET (TSEK)

• Totala intäkter uppgick till 131 682 (143 668)
  • Rörelseresutatet före avskrivningar uppgick till -1 350 (-318)
  • Rörelseresutatet efter avskrivningar uppgick till -2 553 (-1 493)
  • Periodens resultat uppgick till  -2 671 (-1 624)
  • Resultat per aktie -0,39 (-0,24)

Vd har ordet

Ett nytt, minst sagt händelserikt och omtumlande kvartal är till ända. Här kommer mitt första ”Vd har ordet”.

TILLBAKABLICK OCH NULÄGESRAPPORT

Åtal och dom
Den 30 maj väckte EBM åtal mot vår vd Björn Friman och en med- arbetare i bolaget. Björn Friman avgick som vd och jag gick in som tillförordnad vd.
I den dom som Stockholms tingsrätt meddelade den 13 juli 2017 ogillades åtalet mot Björn Friman angående skattebrott och medhjälp till skattebrott. Den andra medarbetaren friades på alla åtalspunkter.
Tingsrätten ogillade även åklagarens talan mot Robert Friman & Co AB angående företagsbot på 4 MSEK. Domen har vunnit laga kraft i denna del och utgången i tingsrätten kan inte ändras.
Tingsrätten dömde Björn Friman för vårdslös skatteuppgift för Robert Friman & Co AB under perioden mars till december 2016. Åtalet angående perioden januari 2015 till februari 2016 ogillades.
Björn Friman har överklagat domen. Efter att Björn Friman överklagat domen har åklagaren anslutningsöverklagat och yrkat att han skall dömas för skattebrott. Det är för dagen inte klart när målet kommer tas upp i Svea hovrätt.

Förslag från Skatteverket

Den 28 juli 2017 fick Robert Friman & Co AB ett ”Förslag till beslut” från Skatteverket där man hävdar att bolaget inte varit i god tro gäl- lande tre av sina leverantörer av ädelmetall, vars företrädare var åta- lade i ovan nämnd rättegång. Dessa leverantörer har i sin tur använt s.k. skenföretag, vilket bolaget borde ha känt till enligt Skatteverket. Enligt förslaget skall bolaget vägras avdrag för ingående moms för perioden januari 2015-februari 2017 med totalt 66 943 339 SEK samt påföras skattetillägg om totalt 10 041 790 SEK. Bolaget har beretts möjlighet att svara på Skatteverkets förslag till beslut senast den 18 augusti 2017. Bolaget kommer att bestrida Skatteverkets förslag till beslut.

Konsekvens

Bolaget avvaktar Skatteverkets slutliga ställningstagande i ärendet innan man vill göra en bedömning av konsekvenserna för bolaget. Bo- laget har dock genom noggranna kontroller gjort allt man kunnat för att inte hamna i en situation som denna och har aldrig haft anledning att misstänka att några oegentligheter skulle ha förekommit hos våra leverantörer. Bolaget har i alla avseenden handlat i god tro. På grund av bristfällig och klandervärd hantering av skatteärende har bolaget JO-anmält Skatteverket.
Bolagets verksamhet har under tiden rullat på men påverkas självklart av ovanstående då det är en liten organisation och stort fokus har riktats på att lösa de problem och missförstånd som EBM:s utredning har åsamkat bolaget. Flera planerade operativa handlingar har vi varit tvungna att skjuta framför oss. Två av våra leverantörer på ädelmetallsidan är inblandade i ovan nämnda utredning och handel bedrivs inte längre med dem. Vi har lagt ned mycket kraft, energi och resurser på denna utredning och det har naturligtvis påverkat omsättningen och resultatet negativt.

BOLAGETS VERKSAMHET

Ädelmetallhandel
Ordinarie metallhandel flyter på som vanligt. Vi ställer ut på fack- mässan Precious i september 2017 där vi hoppas kunna knyta nya kontakter.
Gulddeal.se fortsätter växa och vi hoppas uppnå tidigare kommuni- cerat mål med 50 ombud i Sverige under 2017.

Smyckehandel

Vid flertalet tillfällen har vi kommunicerat vår utlandsetablering för Angel Bliss och där fortsätter vårt arbete. Nyligen fick vi varumärket Angel Bliss registrerat i Kina och Malaysia, och fler länder står på tur. Detta går hand i hand med den utlandsetablering som vi genomför. Även om det tagit längre tid än planerat upplever vi intresse från olika hörn av världen och i dagarna har ett avtal skrivits med det italienska agentbolaget Global Enterprises di Erinle Samuel Adesoye.

Vi
har nyligen ingått avtal med butikskedjan DUO-market som har 450 egna present- och leksaksbutiker i Tyskland. Avtalet innebär att Angel Bliss kommer att finnas med på deras huvudlager och erbjudas till deras butiker. Enligt de prognoser vi erhållit från marknadsansva- rig i Tyskland finns det indikationer på att vårt arbete där kommer bära frukt redan under hösten.
Arbetet med utlandssatsningen för Rock by Sweden var tänkt att starta under våren 2017 men kommer förhoppningsvis att kunna påbörjas under hösten 2017 istället. Under våren har vi fokuserat på att ta fram nya kollektioner för våra varumärken som nu är redo att presenteras på höstens mässor.
Nyligen öppnades även angelbliss.com och rockbysweden.com nya hemsidor. Detta är ett första steg i den digitala satsningen vi tidigare kommunicerat. Inom kort kommer även hemsidan för VJ Since 1890 att vara klar.

FINANSIELLT

Under årets 6 första månader har vi haft en omsättning på totalt 131,7 MSEK (143,7 MSEK) med ett resultat före avskrivningar på -1,350 TSEK (-318 TSEK). Vi är naturligtvis inte nöjda med det negativa re- sultatet vilket till stor del beror på händelsen med EBM. Likviditeten i bolaget är tillfredsställande. Prognosen för året är att utlandssats- ningen för Angel Bliss i Tyskland till viss del kommer kunna kompen- sera det vi förlorat resultatmässigt i samband med EBM:s utredning och omsättningsminskningen på ädelmetallsidan.

EN FRAMÅTBLICK

Under hösten ställer vi ut på flertalet mässor och tillsammans med säljare, agenter, nya hemsidor och kollektioner är vi nu redo att köra igång den nya säsongen. Trots en mindre rolig vår brinner jag för att ta bolaget vidare.

Bill Friman - Verkställande direktör 18 augusti 2017

För ytterligare information:
Bill Friman, VD

Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Robert Friman International AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 18 augusti 2017 kl. 08.30.

Taggar: