Robert Friman International AB (publ): Har ingått LOI och informerar om omstrukturering

Robert Friman International AB (publ)(”Bolaget”) har idag ingått en avsiktsförklaring (”LOI”) med Surya Electronics LLC och Surya Fashions LLC, Dubai, (tillsammans kallade ”Surya”) om att förvärva Surya med ett omvänt övertagande genom en apportemission.

Surya är en grossist och återförsäljare inom textilier, accessoarer och elektronik i framför allt Ryssland och Mellanöstern men även Asien, Afrika och Sydamerika. Surya arbetar som återförsäljare, distributörer eller sub-franchise för flera internationella varumärken som tex Hunkemöller, CAT Industrial, Under Armor, SEBAGO, Glossip och Bottega Verde. År 2016 omsatte Surya 73 miljoner USD med ett nettoresultat på 2,7 miljoner USD och har cirka 300 anställda.

Surya-koncernen (”Surya Group”), i vilken Surya Electronics och Surya Fashions ingår, startade sin verksamhet 1963 som en familjedriven lyxbutik i Dubai och erbjöd  marknaden i Mellanöstern en rad konsumentvaror som klockor, elektronik, dam-, herr- och barnkläder. Med tiden när verksamheten expanderade utöver Mellanöstern stärkte koncernen sin verksamhet runt mode samtidigt som man förblev en ledande återförsäljare av konsumtionselektronik i UAE regionen. VD för Surya Group är Ravi Navlani, 37 år, medborgare i Indien.

Mer om Surya´s verksamhet finns att läsa på deras hemsida: www.surya-group.com

Efter apportemissionen kommer ägarna till Surya gemensamt äga 99% av bolaget och ägarna till RFI äga 1%. Avsikten är att inom kort efter en apportemission genomföra en riktad publik spridningsemission på minst 10% av bolaget för att inhämta runt 100 MSEK.

I och med ingånget LOI påbörjas sedvanlig och ömsesidig due diligence i syfte att ingå ett slutligt förvärvsavtal. Styrelsen i Robert Friman International AB avser att kalla till extra bolagsstämma så snart som möjligt därefter och beräknar att en sådan kommer att kunna hållas under andra halvan av januari 2018. I samband med det kommer detaljerad information inklusive en bolagsbeskrivning publiceras.

Som en del av och villkoret i förvärvet av Surya presenterar Robert Friman International AB härmed även en omstrukturering och nystart för koncernen:

Bolagets dotterbolag Rock by Sweden AB (”RBS”) har idag köpt över den befintliga smyckeverksamhet och dess tillgångar som tidigare fanns i bolagets andra dotterbolag Rasveb AB (tidigare Robert Friman & Co AB). Därmed kommer RBS i framtiden enbart hantera den smyckeverksamheten som tidigare ingick i Rasveb AB. Försäljningen sker på villkor att överlåtelsen godkänns på kommande extra bolagsstämma.

Vidare informeras även att koncernen avyttrar sin ädelmetallverksamhet som tidigare fanns i dotterbolaget Rasveb AB. Robert Friman International AB (publ) kan idag även informera att man har kommit till en överenskommelse med Metalor Technologies (Sweden) AB gällande bolagets ädelmetallverksamhet. Enligt överenskommelsen kommer Metalor Technologies (Sweden) AB ta över bolagets befintliga ädelmetallverksamhet, dess leverantörer och anställde. Överenskommelsen träder i kraft senast 1 januari 2018 där säljaren erhåller en kvartalsvis provision av 2018 års försäljning.

Härefter har dotterbolaget Rasveb AB (tidigare Robert Friman & Co AB, som är indraget i pågående momsskatteprocess) sålts till Sankt Anges AB vars ägare är Bill Friman. Försäljningen är villkorad av att överlåtelsen godkänns på kommande extra bolagsstämma.

Kontaktperson: Johan Widström styrelseordförande

Bolagets CertifiedAdviser (”CA”) är Partner FondkommissionAB. Informationen i detta pressmeddelande är sådan som Robert Friman International AB (publ.) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 december 2017 kl. 15.55.