Bättre rehabilitering i hemmiljön för strokepatienter

Robotdalen har, tillsammans med flera starka samarbetspartners, beviljats medel från VINNOVA för projektet Interaktiva distanslösningar för genomförande och uppföljning av strokerehabilitering i hemmiljö. Med modern kommunikationsteknologi ska patienter få bättre stöd med rehabiliteringen, utan att behöva ta sig till sjukhus eller annan vårdinrättning vid varje enskilt tillfälle. Samtidigt stärker tekniken vårdens förutsättningar för rehabilitering av strokedrabbade. VINNOVA ser att projektet har goda förutsättningar att resultera i nya innovativa lösningar för förbättrad vård.

- Lösningarna ska ge strokepatienter fler tillfällen till handledd träning, mellan deras ordinarie träning med personal, vid hembesök eller på sjukhus, berättar Maria Ehn, projektledare från Robotdalen. Då ökar förutsättningarna för patienter att återställa förlorade funktioner vilket ger ökad rörelsefrihet och livskvalitet.

30.000 strokefall årligen
Varje år drabbas runt 30.000 personer i Sverige av stroke. De behöver långvarig rehabilitering för att förbättra och bibehålla funktion, självständighet, och livskvalitet. Här kommer modern sensor- och kommunikationsteknologi in. I projektet kommer patient och vårdpersonal att fysiskt kunna interagera och se varandra, till exempel via vanliga TV-apparater. Vårdpersonalen kan visa övningar och sen ge direkt feedback när patienter utför övningarna i realtid.

- Vi vill se hur användandet av distansteknologi kan förbättra strokepatienternas rehabilitering, säger Maria Ehn. Lösningar som fungerar i vårdkedjan efter stroke kan också ha hög relevans för andra grupper med skador eller sjukdomar i hjärnan eller för patienter med andra sjukdomar som behöver en längre period med individ-anpassad motorisk träning. Möjligheten att utföra motorisk träning på distans innebär även stora effektiviseringsmöjligheter för sjukvården.

Projektet har en budget på 7,2 miljoner kronor där VINNOVA går in med 3,6 miljoner kronor och återstående finansiering kommer från de medverkande parterna i projektet: Västerås Stad, Västmanlands läns landsting, Länsstyrelsen i Västmanland, Örebro kommun, Örebro läns landsting, Danderyds sjukhus/Karolinska institutet, Danderydsgeriatriken/ Karolinska institutet, Microsoft AB, Swedish Institute of Computer Science (SICS) och Robotdalen. Fler samarbets-partners kan tillkomma under processen.

Genom nya tekniska lösningar som ger människor ökad livskvalitet och omsorg och avlastar vårdpersonalen bidrar Robotdalen till etableringen av Technology for Independent Life som ny bransch där Sverige tar täten.

För ytterligare information kontakta:
Maria Ehn, Robotdalen, projektledare, telefon 021-10 70 93, e-post maria.ehn@robotdalen.se
Erik Lundqvist, chef för Robotdalen och senior projektledare, telefon 021-10 70 26, e-post erik.lundqvist@robotdalen.se