En riktigt mobil röntgen

Grundarna till det svenska företaget Solutions for tomorrow upplevde att begreppet mobil röntgen inte överensstämde med verkligheten. Med sina nya mobila röntgenmaskiner – där både storleken och batteriernas laddningstider har reducerats ner till en bråkdel – hoppas de kunna sätta en ny branschstandard.

- Vår gemensamma erfarenhet av branschen är mer än 40 år, berättar Mattias Guldstrand, VD och en av grundarna till Solutions for tomorrow. Tillsammans med kollegorna Martin Yngvesson (COO) och Jan-Olov Lundström (CTO) bestämde de sig för att utveckla en röntgenmaskin som var mobil – på riktigt. Marknadens minsta och och lättaste röntgenmaskin, lanserades vid ECR-mässan för ett år sedan.

- Med tanke på att vi då bara presenterade en prototyp var intresset enormt, säger Mattias. Om det fanns en liten gnutta tvivel om att vi var på rätt väg, blev den definitivt utraderad. Det kändes faktiskt som om detta var något som branschen hade väntat på.

Nästan omedelbar laddning
Företagets nya röntgenmaskin väckte stor uppmärksamhet tack vare sin smidighet och sina goda ergonomiska egenskaper.

- Både den låga vikten och det kompakta utförandet är viktigt. Ofta måste maskinen klämmas in genom trånga utrymmen. Vi har också lagt ner mycket tid på at utveckla ergonomin. En röntgenapparat är ett arbetsredskap som måste fungera. Det måste vara lätt att komma åt överallt. Ett år efter premiären är svenskarna tillbaka på ECR-mässan med en ännu större nyhet. Röntgenmaskinen är nu utrustad med den egenutvecklade batteritekniken X-Tech Cell TM som kan laddas på bara några minuter.

- Vi ser detta som inget mindre än revolution, säger Mattias.

Stora pengar att tjäna
Traditionella mobila röntgenmaskiner har en laddningstid på ett halvt dygn. Skulle batteriet ta slut är maskinen obrukbar under de kommande timmarna.

- Tanken är förstås att maskinerna ska laddas på natten och användas på dagen, säger Mattias. Men alla som jobbat med mobil röntgen vet att full access inte existerar i verkligheten. Ibland måste maskinerna användas på natten och ibland gör den mänskliga faktorn att de inte blir helt laddade som planerat. De långa laddningstiderna gör att sjukhusen måste ha konstant överkapacitet på mobila röntgenmaskiner.

- Här finns stora pengar att tjäna, menar Mattias. Min bedömning är att alla sjukhus kan minska sin maskinpark med en tredjedel. Med tanke på vad bara en mobil röntgenmaskin kostar, är det stora pengar vi pratar om.

Lansering i full skala
Just nu pågår certifiering av maskinen. Lanseringen startar i full skala under 2015.

- Inom ett par år räknar vi med att finnas på alla stora marknader. Vi vill vara ödmjuka men ändå sikta högt. Målet är att sätta en ny standard för mobil röntgen, avslutar Mattias.

Support från Robotdalen
Robotdalen har stöttat företaget både ekonomiskt samt med värdefulla kontakter under flera år.

- Vi är väldigt glada över den utveckling som vi ser i Solutions for tomorrows mobila röntgenutrustning. Den ligger helt i linje med vårt fokus på att få fram nya tekniska lösningar för vård och omsorg, säger Erik Lundqvist, chef för Robotdalen.

För mer information, kontakta:
Mattias Guldstrand, Solutions for tomorrows grundare och VD, 070 299 6943, mattias@solutionsfortomorrow.se eller
Erik Lundqvist, Chef på Robotdalen, 021-10 70 26, erik.lundqvist@robotdalen.se

Målet är att sätta en ny standard för mobil röntgen
Mattias Guldstrand, VD, Solutions for tomorrow