Felix Langkjaer ny Nordenchef för Rockwell Automation

Rockwell Automation, ledande inom industriell automatisering, har utsett Felix Langkjaer till sin nye Nordenchef. Arbetet innebär att han är vd för de svenska och danska bolagen och försäljningsdirektör för hela Norden och Baltikum. Hans uppgift blir att utveckla Rockwells affär i de nordiska länderna samt i Baltikum. Detta kommer att innebära mer närvaro från Rockwell Automation samt ett mer utvecklat nät av distributörer och certifierade systemintegratörer.

Felix Langkjaer är utbildad vid Danmarks Tekniske Universitet och är civilingenjör med fokus på processautomation. Han har haft ledande befattningar i flera företag inom det området. Närmast kommer Felix från en position som verkställande direktör i Danmark för det schweiziska industriautomationsföretaget Endress & Hauser. Den posten hade han haft sedan 2007. Då han dessutom har både dansk och svensk bakgrund och talar både danska och svenska finns goda förutsättningar för uppgiften.

Rockwell Automation har verkat i Norden under lång tid och har av hävd haft en tung bas i Danmark och på den danska marknaden. De har haft en särskilt stark närvaro inom följande industrier: livsmedel, läkemedel, gruvor, metall, cement, bilindustri samt olje- & gasindustrin.

"För mig känns det väldigt roligt att få det nordiska ansvaret för Rockwell Automation. Jag tycker också att jag har förutsättningar med min långa erfarenhet av branschen, men också både med min svenska och danska bakgrund. Verksamheten i Sverige och Danmark är våra grundpelare och ska så förbli även om vi kommer att utveckla alla marknader i Norden och Baltikum," säger Felix Langkjaer, Nordenchef på Rockwell Automation.

"Det känns väldigt bra att ha fått Felix ombord hos oss. Han har visat att han kan branschen väldigt väl. Dessutom kommer hans stora kunnande inom processautomation väl till pass, liksom kunskaperna om de olika marknaderna. Jag ser fram emot vårt nära samarbete med att utveckla vår nordiska verksamhet" säger Susana Gonzalez, Regional Vice President på Rockwell Automation.

Todd Bissell
Rockwell Automation
+1-978-446 32 84
tmbissel@ra.rockwell.com

Björn Mogensen
Oxenstierna & Partners
+46 708 184298

Rockwell Automation Inc. (NYSE: ROK) - det största företaget i världen inom industriell automation och information - gör kunderna mer produktiva och världen mer hållbar. Rockwell Automation har sitt huvudkontor i Milwaukee, Wisconsin. Företaget har ungefär 22 000 anställda och hjälper kunder i över 80 länder.