Därför funkar inte Lean – svaren ges i ny bok

För 25 år sedan kom Lean till västvärlden och tog svenska företag och organisationer med storm. Sedan dess har många verksamheter försökt implementera Lean utan att nå riktig framgång. Enligt studien ”50 nyanser av Lean” (2013) har endast 10 % av de satsningar som gjorts i Sverige lyckats fullt ut.

Lean som koncept är urvattnat och ger inte de resultat man efterfrågar. För verksamheter som vill röra sig fortare än konkurrenterna krävs att man går bredare, längre och djupare, säger Joakim Bjurström, författare till boken ”Bortom Lean: 12 steg för en verksamhet i världsklass”.

Joakim har lång erfarenhet av Lean, både som VD i ett medelstort industriföretag och som konsult och föreläsare inom verksamhetsutveckling, och han ser stora problem med hur Lean används i västvärlden.

En svårighet med Lean är att det ofta ses som ett isolerat projekt. Avskilt från ledningsgruppens arbete och från annan typ av verksamhetsutveckling, säger Joakim.

Lean, en del av något större
När koncepten inte hänger ihop blir det problem för företag och organisationer. I sin nya bok tar Joakim ett helhetsgrepp på verksamhetsutveckling och ger läsaren konkreta tips grundade inte bara i Lean utan även i andra metoder som Six Sigma, TQM och Toyota Kata.  Enligt Joakim finns det ett antal steg som alla företag bör gå igenom för att lyckas med sin förändringsresa och beskriver i sin bok hur man praktiskt går till väga.

5 tips för den som vill lyckas i sitt förbättringsarbete:

1.     Skapa ett beständigt syfte. ”Varför” kommer alltid först.
2.     Gör allt du kan för att skapa en miljö där det är okej att testa och våga misslyckas. Det är när saker inte går som vi tänkt som vi lär oss mest.
3.     Skaffa dig kunskap. Det finns en mängd kunskap tillgänglig. Utnyttja den så slipper du börja från början.
4.     Observera. Genom att ”stå och titta” under ett par timmar lär du dig mer om hur din verksamhet fungerar än genom alla rapporter i världen.
5.     Träna. Inget lag vinner matcher utan att träna. Identifiera vilka kritiska förmågor din organisation måste ha och sätt igång!

Om författaren

Joakim Bjurström är konsult och utbildare inom verksamhetsutveckling. Under många år var han VD för ett medelstort industriföretag. Han har ett flertal certifieringar och bred erfarenhet inom området.

För recensionsexemplar eller kontakt med författaren, kontakta Malin Tenghamn på Roos & Tegnér (malin@roostegner.se, 040-674 75 53).

Snabbfakta

En ny modell för verksamhetsutveckling som tar vid där Lean tar slut. Ny bok ute nu 'Bortom lean - 12 steg för en verksamhet i världsklass', skriven av Joakim Bjurström.

Joakim Bjurström