Strategisk improvisation – en ny kommunikationsmodell

Ny managementbok introducerar strategisk improvisation som ett nytt sätt att tänka och agera kommunikativt. I Nu – Strategisk improvisation för effektiv kommunikation, som släpps i bokhandeln den 1 september, gör författarna Katarina Gentzel Sandberg, partner på Gullers Grupp, och Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation, upp med dagens traditionella kommunikationsmodeller.

Ny managementbok introducerar strategisk improvisation som ett nytt sätt att tänka och agera kommunikativt. I Nu – Strategisk improvisation för effektiv kommunikation, som släpps i bokhandeln den 1 september, gör författarna Katarina Gentzel Sandberg, partner på Gullers Grupp, och Jesper Falkheimer, professor i strategisk kommunikation, upp med dagens traditionella kommunikationsmodeller.

— Begreppet har fått ett otroligt positivt mottagande innan boken ens nått handeln. Det finns en stor igenkänning men också nyfikenhet på begreppet strategisk improvisation som en modell för en mer effektiv kommunikation, inte bara från kommunikatörer, utan också från ledare inom olika delar av näringsliv och offentlig sektor, säger Katarina Gentzel Sandberg.

Kraven från såväl omvärld som medarbetare på att dagens organisationer ska reagera snabbt på oväntade situationer och omvärldshändelser ökar – inte minst tack vare digitaliseringen och globaliseringen. Tiden har sprungit förbi de traditionella kommunikationsmodellerna och fokus ligger istället på förmågan att improvisera inom vissa givna ramar.

— Vi lever i en annan tid än den som de traditionella kommunikationsmodellerna utgår från. Dagens värld präglas istället av ökande osäkerhet och ständig förändring. Att reagera snabbt på oväntade situationer blir allt oftare en avgörande framgångsfaktor. Utmaningen ligger i att vara snabb samtidigt som man agerar strategiskt, säger Jesper Falkheimer.

Strategisk improvisation är ett nytt sätt att tänka och agera kommunikativt. Boken baseras på aktuell forskning, konkreta exempel och intervjuer med kommunikationschefer från näringsliv, offentlig och idéburen sektor. Stor inspiration hämtas också från andra discipliner som använder improvisation som metod: musik, teater, militär strategi och politik.

Katarina Gentzel Sandberg
Mail: katarina.gentzel@gullers.se

Jesper Falkheimer
Mail: falkheimer@hotmail.se

Gullers Grupp
Gullers Grupp är Sveriges ledande kommunikationsbyrå för samhällsaktörer. Vi erbjuder våra kunder såväl strategisk analys och rådgivning som ett brett utbud av tjänster inom kommunikationsområdet. Gullers Grupp består av 140 konsulter i Stockholm, Göteborg, Malmö och Sundsvall. 2016 redovisade företaget en byråintäkt om 141 mkr.

Om författarna

Katarina Gentzel Sandberg är till vardags partner och senior kommunikationsrådgivare på Gullers Grupp.

Jesper Falkheimer arbetar till vardags som professor i strategisk kommunikation vid Lunds universitet och har tidigare författat ett flertal fackböcker och läromedel.

Roos & Tegnér är ett allmänutgivande och oberoende bokförlag. Vi ger ut facklitteratur inom flera områden, främst management, populärpsykologi och personlig utveckling, men även till exempel resor, humor, trädgård, inredning och mat.