Vinnarna i Tillväxtlistan 2012

För 18:e året i rad publicerar Ahrens & Partners Tillväxtlistan, en tävling för medelstora och stora företag med snabb, lönsam och uthållig tillväxt. Vinnare i år är StudentConsulting Sweden AB som har sina rötter i Luleå.

1, 1, 2, 2, 1 är de senaste årens segersvit för årets vinnare på Tillväxtlistan, StudentConsulting. De senaste sex åren har bolaget haft en genomsnittlig tillväxt på över 90%.

Nyckeln är att våga tänka långsiktigt. Vi har hela tiden haft tioårshorisonten. Tre till fem år framåt kan man detaljplanera, men tioårsvisionen finns med hela tiden”, säger Tobias Lindfors, VD för StudentConsulting.

Bakgrunden till Tillväxtlistan är att visa upp de goda exemplen och visa på tillväxtens motorer.

”Vi vill visa upp de företag som gjort en resa som inte berott på konjunktur eller tillfälliga trender. Vi behöver fler förebilder i svenskt näringsliv. Det finns många småföretagare i Sverige som inte har kunskapen som krävs för att växa vidare. Det vill vi ändra på”, säger Michael Engström, VD för Ahrens & Partners.

I årets lista noterar vi …
… att tre av bolagen i topp fem sysslar med bemanning och rekrytering. Bemanningsbranschen har enligt SCB ökat stadigt från 2002 och framåt, Tillväxtlistan mäter över en hel konjunkturcykel och visar att dessa företag har en långsiktig tillväxt som är utomordentlig.

… att tvåan på årets lista, Plusgymnasiet, haft en genomsnittlig tillväxt de senaste sex åren på drygt 84 %. Utbildningsbranschen har enligt SCB ökat stadigt sedan 2007.

Topp 5 Tillväxtlistan 2012 Genomsnittlig tillväxt 6 år

1. StudentConsulting Sweden AB 90,39 %

2. Plusgymnasiet AB 84,30 %

3. LäkarLeasing Sverige AB 83,81 %

4. Apsis Sweden AB 79,14 %

5. Framtiden i Sverige AB 69,10 %

Listan som bok
Nytt i år är att tillväxtlistan kommer ut i bokform. Boken Snabbväxarna 2012 lanseras den 19 september och innehåller djuplodande intervjuer med företagen på listan tillsammans med artiklar, trendanalyser och maratontabeller.

Vid frågor om tillväxtlistan: kontakta Michael Engström Ahrens & Partners, michael.engstrom@ahrens.se, 076-374 87 69.

För recensionsex. av Snabbväxarna: kontakta Michael Tegnér Roos & Tegnér, micke@roostegner.se, 070-640 58 65.

Om Tillväxtlistan
Ahrens & Partners tillväxtlista har funnits sedan 1993 och mäter snabb, lönsam, uthållig tillväxt bland medelstora till stora företag i Sverige. Kriterierna utformades 1993 tillsammans med Peter Malmqvist, finansanalytiker och fd ekonomijournalist. Tre år senare fick listan en uppfräschning då nuvarande finansminister Anders Borg (som på den tiden arbetade som chef för SvD Näringsliv) hjälpte till att justera kriterierna. Läs mer om listan här.

Om Roos & Tegnér:
Roos & Tegnér är ett uppstickarförlag som inte drar sig för att våga göra det annorlunda och pröva nya vägar för sin utgivning. Tanken är att böckerna ska inspirera, utveckla eller roa, och verksamheten präglas av både djup och bredd. Besök gärna vår hemsida.

Om Ahrens & Partners:
Ahrens & Partners erbjuder konsulttjänster, utbildning och litteratur som fokuserar på tillväxt och tillväxtföretag. Företaget publicerar sen 1993 tillväxtlistan Snabbväxarna som lyfter fram Sveriges vassaste bolag. Till Ahrens hemsida.