Gothia och Roxen i fördjupat samarbete

Gothia hjälper tidningsredaktioner att förbättra sin effektivitet genom utvecklade arbetsflöden och införande av redaktionella stödsystem. Företaget fördjupar nu samarbetet med det svenska mjukvaruföretaget Roxen, som är en ledande utvecklare av helt webbaserade redaktionella system för samtidig publicering av nyheter i såväl tryckta som digitala kanaler. Samarbetet omfattar implementation, utbildning och integration avseende Roxens programvaror på främst den skandinaviska marknaden.

-        Roxen står för nytänkande inom redaktionella system. För journalister innebär Roxens webbaserade system att de på ett enkelt sätt kan redigera information oavsett var de än befinner sig. Och genom flexibilitet vad gäller licenspaketering – från fasta installationer till ”molntjänster” - kan mediaföretagen undvika dyra investeringar i servrar och drift och i stället fokusera på sin kärnverksamhet. Vi hoppas att det utvecklade samarbetet kommer att resultera i många spännande gemensamma uppdrag, säger Jörgen Stock, affärsområdesansvarig på Gothia.

Linköpings-baserade Roxen, som nyligen utsågs till ett av årets 100 mest innovativa teknikföretag i Europa, utvecklar webbaserade redaktionella system för tidningar samt webbpubliceringssystem för hantering av information i många olika kanaler. Mer än 70 % Roxens försäljning sker utanför Sverige och bland kunderna finns världens största globala nyhetstidning Metro samt tidningar i USA, Europa och övriga Skandinavien. Företagets försäljning sker idag genom partners eller från egna säljkontor i Stockholm, Amsterdam och Chicago.

-        För Roxen innebär samarbetet med Gothia att vi ökar vår bandbredd kraftigt på den skandinaviska marknaden. Vi ser en stor efterfrågan på våra redaktionella system främst från mindre och medelstora mediaföretag och med Gothias stöd kan vi hjälpa fler av dessa att effektivisera sina redaktionella flöden och nå ut i nya kanaler, säger Per Östlund, VD för Roxen.

Gothia kommer även fortsättningsvis att vara en leverantörsoberoende konsult inom processutveckling. Dock har man på senare tid valt att fördjupa samarbetet med några av marknadens mest innovativa leverantörer för redaktionella system och annonssystem.

-        Det stora jobbet för oss på Gothia sker innan eventuella system tas i drift. Vi kartlägger processer och bistår i utvecklingen av nya, effektivare arbetsflöden. Vi hjälper våra kunder välja rätt verktyg utifrån deras behov, och för mindre och medelstora mediaföretag som söker ett modernt, effektivt redaktionellt system för flerkanalspublicering kan alltså lösningen heta Roxen, avslutar Jörgen Stock.

För mer information om samarbetet mellan Gothia och Roxen, kontakta:

Jörgen Stock, affärsområdesansvarig, Gothia e-post: jorgen.stock@gothia.setel: 0739 144003 Per Östlund, VD, Roxen e-post: per.ostlund@roxen.comtel: 0732 303013

Per Östlund, VD, Roxen

e-post: per.ostlund@roxen.com

tel: 0732 303013

Om Roxen

Roxen utvecklar webbaserade redaktionella system samt webbpubliceringssystem, sk CMS-system, för hantering av information i många kanaler, såsom i trycksaker, på nätet, via surfplattor och smartphones. Bland kunderna finns bland andra Metro International, RTL Nederlands, Shaw Newspapers samt Princeton University, Randstad och Verizon. Roxen grundades 1994. Huvudkontor och utvecklingscenter ligger i Linköping och kontor finns också i Stockholm, Amsterdam och Chicago. Besök www.roxen.com för mer information.

Roxen utsågs i april till ett av Europas mest innovativa teknikföretag och tilldelades utmärkelsen 2012 Red Herring Top 100 Europe Award.

Taggar: