• RSM/

STATLIGT SERVICEBOLAG VINNER DEN PRESTIGEFYLLDA TÄVLINGEN EUROPEAN BUSINESS AWARDS SPONSRAD AV RSM

Samhall tävlade med 110 andra bolag från hela Europa på gårdagens galafinal av European Business Awards i London sponsrat av RSM, och lyckades vinna Europas största och mest prestigefyllda företagspris.

Samhall som är en av Sveriges största serviceleverantörer med över 23 000 anställda vann priset i kategorin miljö och hållbarhet. Samhalls kärnuppdrag är att skapa utvecklande arbeten för personer med funktionsnedsättning och lyckas med detta genom att matcha rätt person till rätt arbete i konkurrensutsatta kunduppdrag. Visionen är att bidra till ett Sverige där alla ses som en tillgång på arbetsmarknaden.

Robert Hasslund, Managing Partner för RSM Minocon i Stockholm säger: "Samhall är en fantastisk organisation som verkligen gör skillnad. Jag hoppas och tror att de i framtiden även kommer nå framgång genom sitt koncept i andra länder."

De vinnande företagen har nått framgång efter 16 månader i den största och en av de tuffaste företagstävlingarna i Europa, som under detta år lockade över 24,000 företag samt ådrog sig över 170,000 röster från offentligheten. Övriga svenska bolag som gick till final i tävlingen var: Elicit AB, Centiro Solutions AB, Smartshake AB och organisationen Djurens Rätt.

Juryn delade ut priser till vinnarna av de 11 tävlingskategorierna, vidare presenterades även vinnaren av European Public Champion samt mottagaren utav priset Lifetime Achievement Award.

Jean Stephens, VD för RSM, det sjunde största nätverket för oberoende revisions, skatt och rådgivningsbyråer konstaterade: "The calibre of this year's competition finalists is outstanding. The extraordinary entrepreneurialism, innovation and business success demonstrated by the Ruban D'Honneurs and the overall category winners shows how much can be achieved in challenging market conditions. At RSM, we believe it is important to champion business excellence as successful and thriving companies are an integral force in driving growth and stimulating economies. All those involved are a credit to their country and we wish them every success for the future.”

Adrian Tripp, verkställande direktör för “European Business Awards”, konstaterade ytterligare: “These brilliant businesses are the best of the best. They are adapting, innovating, achieving financial success and creating strong growth opportunities. Together they are forging a stronger business community in Europe and creating a better future for us all.”

De 11 kategorivinnarna genomgick en process av skriftliga inlämningar, bedömning av videomaterial och djupintervjuer, och blev härigenom nominerade som en utav 709 nationella mästare och 110 Ruban d’Honneur mottagare innan plats i finalen kunde bli säkerställd.

Under tävlingen 2014/15 har alla medlemsländer inom EU representerade tillsammans med Turkiet, Norge, Schweiz, Serbien, Kroatien och före detta Jugoslaviska Republiken Makedonien, deras kombinerade totala omsättning översteg €1.5 biljoner och tillsammans har de genererat vinster över 60 miljarder Euro och anställt över 2.5 miljoner människor.

För vidare information rörande deltagande i European Business Awards, 2015 års vinnare samt nedladdningen av bilder från kvällen, besök

www.businessawardseurope.com.

VINNARNA

Vinnare Land
The RSM Entrepreneur of the Year Award BMZ GmbH Germany
The UKTI Award for Innovation Almac Group UK
The Award for Environmental & Corporate Sustainability Samhall AB Sweden
The Award for Customer Focus Nottingham City Transport UK
The Employer of the Year Award Mercedes-Benz Financial Services Turkey Turkey
The Growth Strategy of the Year Award Antares Vision Italy
The Import/Export Award  AUSA Spain
The Business of the Year Award [t/o €0-25m] DOK-ING Croatia
The Business of the Year Award [t/o €26-150m] Clinigen Group UK
The Business of the Year Award [t/o €150m+] Tomra Systems ASA UK
The European Public Champion Utility Warehouse UK
The Lifetime Achievement Award Sir John Madejski
The Chairman’s Selection Award BARON DE LEY Spain

För ytterligare information kontakta:

EBA: Vanessa Wood på European Business Awards, +44 (0) 796 6666 657 eller email vanessa.wood@businessawardseurope.com
RSM International: Gillian Hawkes på RSM Executive Office, +44 (0)20 7601 1080 eller email gillian.hawkes@rsmi.com
RSM Minocon AB: Karl Anderson, PR/Marknadsansvarig i Stockholm, +46 (0)70 416 92 08 eller email karl.andersson@rsmi.se

Om European Business Awards

European Business Awards primära syfte är att stötta utvecklingen av ett starkare och mer framgångsrikt näringsliv i Europa.

Alla Europas invånare, vårt välstånd och social- sjukvårdssystem är beroende av företag som skapar ett starkare, mer förnyat, mer framgångsrikt samt mer internationellt och etiskt näringsliv; ett näringsliv som utgör det bultande hjärta som speglar en alltmer globaliserad ekonomi.

European Business Awards tjänar det Europeiska näringslivet från tre aspekter:

• Tävlingen uppmuntrar individers och organisationers framgång.
  • Den bidrar med, och lyfter upp levande exempel på utmärkt företagande för andra företag runt om i Europa att se upp till och ta efter
  • Tävlingen engagerar det Europeiska näringslivet för att skapa debatt om viktiga nyckelfrågor

European Business Awards är nu inne på sitt nionde år. Tävlingen lockade över 24,000 företag till arrangemanget förra året och i omröstingen räknades 170,000 röster runt om i Europa. www.businessawardseurope.com.

Om RSM International

RSM International är det sjunde största nätverket för oberoende revisions, skatt och rådgivningsbyråer, omfattar över 112 länder, 700 kontor, och 37,400 anställda internationellt. Nätverkets totala avgiftsintäkter är US$4, 4 miljarder. RSM är den sjätte största leverantören av skatt och revisionstjänster världen över.

RSM International är ledande sponsor av European Business Awards och främjar härigenom kommersiell kompetens och erkännande av entreprenörskap i toppklass. RSM International är medlem i Forum of Firms. Forum of Firms mål är att främja stabilitet och hög kvalité inom redovisnings och revisionsbyråer världen över.

RSM är varumärket använt av ett nätverk av oberoende redovisnings och revisionsbyråer där var och en utövar sina egna rättigheter. RSM International Limited själva utövar inte någon form av varken redovisnings eller rådgivningstjänst. Medlemsbyråerna styrs av en gemensam vision om främjandet av professionella tjänster av hög kvalité, både på nationella och internationella marknader när efterfrågan finns. www,rsmi.se

Om UK Trade & Investment:

UKTI arbetar med företag baserade i Storbritannien för att säkerställa deras framgång på internationella marknader genom export och uppmuntrar- och stöttar utländska företag att använda Storbritannien som förstavalet att starta och utvidga deras verksamhet i. www.gov.uk/ukti

Om ELITE:

ELITE är en integrerad tjänst utformad för att hjälpa små/medelstora företag att förbereda och strukturera för nästkommande steg av tillväxt genom att tillgängliggöra finansieringsmöjligheter på lång sikt.

ELITE siktar in sig på bolag med en dynamisk affärsmodell, tydlig tillväxtstrategi och viljan att erhålla finansering inom en snar framtid.

ELITE erbjuder ett förnyande tillvägagångssätt som inkluderat ett träningsprogram, en arbetszon stödd av en handledningsmodell med direkt tillgång till det finansiella nätverket genom tillägnade digitala kommunikations faciliteter. ELITE lanserades med framgång i Italien 2012 och i Storbritannien 2014. Nu omfattar ELITE mer än 200 företag av olika storlek från olika branscher, mer än 150 partners och mer än 70 långsiktiga investerare. Det är en Europeisk plattform stadigt etablerad på den varje nationell marknad genom partnerskap med lokala institutioner kombinerat med möjligheten att tillgängliggöra internationellt stöd och rådgivning.

Det kommer att bli en community av toppklass: företag, rådgivare, investerare och intressenter med intresset att stötta små/medelstora företag. Ju större community ju bredare utbud av företags och tillväxts möjligheter kan finnas att tillgå för ELITE medlemmar.

OmPR Newswire

PR Newswire är den ledande globala leverantören av ”PR” och kommunikations verktyg som möjliggör att distribuera nyheter för kunder. Vi distribuerar våra kunders nyheter genom traditionella, digitala och sociala media kanaler i realtid med fullt genomförbar rapportering och uppföljning.

Genom kombinerandet av världens största fler-kanaliga distribuerings och optimeringsnätverk med omfattande arbetsflödesverktyg och plattformar tjänar PR Newswire tiotusentals kunder från olika kontor i Europa, Mellan Östern, Afrika, Amerikanska och Asien- Stilla havs regionen, och är ett UBM plc företag.

För vidare information om PR Newswire besök www.prnewswire.co.uk