Bästa upplevelserna i Sverige framröstade

ABBA-museet, Ishotellet, Vasamuseet, Skansen, Säfsen Resort, STF Aurora Skystation, Astrid Lindgrens Värld och Strömma Kanalbolagets skärgårdsupplevelser erbjuder de bästa upplevelserna i Sverige. Det anser norska, finska, danska, tyska, holländska, amerikanska, kinesiska och ryska researrangörer. På Svenska Turistgalan den 17 oktober avgörs vilken av dessa som får utmärkelsen ”Den bästa upplevelsen i Sverige”.

Det internationella priset ”TRIP Global Award” delas för sjätte gången ut till ”Den bästa upplevelsen i Sverige”. Fjolårets vinnare var Skansen och i år har samtliga upplevelser i Sverige, även tidigare vinnare, varit nomineringsbara. Bakom utmärkelsen står Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS). Syftet är att ta reda på vad utländska besökare vill boka via researrangörer och uppmärksamma dem som erbjuder Sveriges bästa upplevelse.

– I år har vi nollställt räkneverket och det har varit fritt fram för utländska researrangörer att rösta bland alla Sveriges bokningsbara upplevelser. I år kan även svenskarna rösta fram den bästa upplevelsen och det ska bli spännande att se skillnader i årets resultat. Att ABBA-museet redan har slagit igenom tungt hos utländska researrangörer är en skräll. Nära en finalplats var även skärgårdsupplevelser på västkusten och Drottningholms Slott. Det här reflekterar vad som är hett i Sverige just nu och där både svensk musik och prinsessbröllop påverkar urvalet, säger Jan Lundin, vd på Rese- och Turistnäringen i Sverige (RTS).

Urvalsprocessen har bedrivits på åtta viktiga utlandsmarknader för Sverige: Tyskland, Nederländerna, Danmark, Finland, Norge, Kina, Ryssland och USA. Juryn består av researrangörer från respektive land, cirka 30 arrangörer deltar. I år introduceras även en ny kategori i samarbete med Aftonbladet där även svenskarna kan rösta fram ”Den bästa upplevelsen i Sverige”. Röstningen sker via Aftonbladets webbplats och öppnar i august.

Under Svenska Turistgalan den 17 oktober avgörs vem som vinner TRIP Global Award och koras som ”Den bästa upplevelsen i Sverige” av utländska researrangörer samt svenskarnas röst. Även näringens pris, TRIP Award (till årets uppstickare, årets comeback och årets innovation), och Stora Turismpriset delas ut under galan.

Svenska Rese- och Turistgalan är en årligen återkommande inspirations- och kunskapsdag med konferens och prisceremonier. Galan har etablerats som en mötesplats för näringens aktörer och övriga intressenter.

Tidigare års vinnare av ”Den bästa upplevelsen i Sverige”:
2012 Skansen
2011 Astrid Lindgrens Värld
2010 Göta Kanal Rederi
2009 Vasamuseet
2008 Ishotellet

För mer information, kontakta:
Jan Lundin, vd, Rese- och Turistnäringen i Sverige, RTS, 070-458 27 29, jan.lundin@rts.se
*TRIP = Travel Industry in Progress

Nominerade till Trip Global Award 2013:
Mattias Hansson, vd, ABBA The Museum, 073-500 00 01, mattias@abbathemuseum.se
Säfsen Resort, vd, Christer Rosén, 0706-20 98 40, cr@safsen.se
Astrid Lindgrens Värld, vd, Mikael Ahlerup, 070 585 36 46, mikael.ahlerup@alv.se
Skansen, kommunikationschef, Lovisa Lönnebo , 0709 48 99 90, lovisa.lonnebo@skansen.se
STF Aurora Skystation, pressansvarig, Jenny Engström, 0735-45 26 44, jenny.engstrom@stfturist.se
Marika Hedin, chef Vasamuseet, 08-519 548 66, marika.hedin@maritima.se
Jan Larsén, vd Strömma Kanalbolagets skärgårdsupplevelser, 08-120 04 104, jan.larsen@stromma.se
Yngve Bergqvist, vd, Ishotellet, 070-553 50 07

RTS, Rese- och Turistnäringen i Sverige, är en näringslivsorganisation som driver affärs- och utvecklingsprojekt i partnerskap med aktörer från privat och offentlig sektor. Målet är att stimulera ett ökat entreprenörskap och företagande, för att därigenom bygga den gemensamma marknaden åt rese- och turistnäringens intressenter. För vidare information, se www.rts.se.

Om oss

Näringslivsorganisationen Rese- och Turistnäringen i Sveriges (RTS) övergripande mål är att få turistnäringen att växa. Det gör vi genom att visa turistföretagare vilka möjligheter som finns, identifiera vad som krävs för att bli framgångsrik och därefter ge stöd till att utvecklas. Att gå från ord till handling är inte alltid lätt. Men tillsammans med våra medlemmar, andra aktörer i näringen, vårt delägarskap i Swedish Tourism Innovation Center AB (svb) och tillsammans med offentlig sektor kan vi bygga en plattform marknad för turistnäringens intressenter. Läs mer om verksamheten på www.rts.se