Pressinbjudan: Maud Olofsson inviger utvecklingscenter för turistnäringen

Maud Olofsson inviger utvecklingscenter för turistnäringen

Välkommen till presskonferens den 10 februari i samband med öppnandet av Sveriges första nationella utvecklingscenter för turistnäringen.

I samband med invigningen lanseras centrets webbplats som ger näringens företagare och aktörer en väg in för rådgivning, kompetensutveckling, affärsnätverk, mötesplatser och hjälp för att hitta information och stöd att utveckla sin verksamhet.

När: Torsdagen den 10 februari Tid: Klockan 14.00-15:00? Plats: TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter, Sveavägen 21, 3 tr, Stockholm

Näringsminister Maud Olofsson medverkar vid invigningen. Övriga medverkande är representanter för samordningsgruppen: Visit Sweden, Tillväxtverket, Jordbruksverket, Statens Fastighetsverk, Riksantikvarieämbetet, Swedavia, Trafikverket, Sjöfartsverket, Transportstyrelsen, Arbetsförmedlingen, Tillväxtanalys, Naturvårdsverket, Invest Sweden, Vinnova och Rikstrafiken. Efter ceremonin finns tid avsatt för att ställa frågor.

Hållpunkter för invigningen den 10 februari:

14:00 Näringsminister Maud Olofsson inviger TRIP Turistnäringens Utvecklingscenter.

14:20 Om uppdraget att etablera ett utvecklingscenter. Möjligheter, utmaningar och framtid. Christina Lugnet, generaldirektör, Tillväxtverket.

14:40 Utvecklingscentret slår upp portarna: Vad händer nu och vad ska man åstadkomma? Jan Lundin, VD, Rese- och Turistnäringen i Sverige, tillika uppdragstagare att bemanna, driva och utveckla centrets operativa verksamhet.

14:50 Frågor och svar

Press, radio och tv hälsas välkomna!??

För pressackreditering och vidare information, kontakta: Anneli Sundström, informationschef, Rese- och Turistnäringen, RTS, 070-250 35 91, anneli.sundstrom@rts.se.

Om oss

Näringslivsorganisationen Rese- och Turistnäringen i Sveriges (RTS) övergripande mål är att få turistnäringen att växa. Det gör vi genom att visa turistföretagare vilka möjligheter som finns, identifiera vad som krävs för att bli framgångsrik och därefter ge stöd till att utvecklas. Att gå från ord till handling är inte alltid lätt. Men tillsammans med våra medlemmar, andra aktörer i näringen, vårt delägarskap i Swedish Tourism Innovation Center AB (svb) och tillsammans med offentlig sektor kan vi bygga en plattform marknad för turistnäringens intressenter. Läs mer om verksamheten på www.rts.se